Afdrukken van gegevens via formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

ame225

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2016
Beste,

Ik heb een document waarin ik graag menu's zou aanmaken, maar waarbij de allergenen automatisch worden weergegeven.
In mijn voorbeeld bestand heb ik 6 werkbladen:

1. "Formulieren": hier staat een formulier die ik wens te gebruiken om mijn "rapport menu" af te drukken.
2. "Ingrediënten": Is een lijst met ingrediënten met daaraan gekoppeld de allergenen (gluten, schaaldieren, ...)
3. "Recepten": Is een lijst met de recepten die ik heb met daaraan gekoppeld de ingrediënten die in het desbetreffende recept zitten.
4. "Berekening recept": Is een werkblad waarin ik het mogelijk heb gemaakt om een totaalberekening van de allergenen uit te voeren van recepten.
(Bv. Noordzeevissoep bevat "groentebouillon", "chocoladepudding" en "kippenbouillon" (zijn wel voorbeelden hé :) ) Elk van deze ingrediënten bevatten een aantal allergenen. Via dit werkblad zal alles onder elkaar gezet worden en wordt onderaan (C25:P25) een totaalberekening gemaakt waarbij "ja" de bovenhand heeft op "sporen" en waarbij "Sporen" de bovenhand heeft op "Neen"
5. "Menu's": Is een lijst met de menu's die ik heb met daaraan gekoppeld de recepten die in de desbetreffende menu aanwezig zijn.
Er zijn 2 soorten menu's (Zomer en Winter), die elk 5 weken bevatten van maandag t.e.m. zondag.
6. "Rapport Menu": Dit is een afdrukrapport waarbij ik in de cellen A5:A15 de recepten zou plaatsen die in een bepaalde menu zitten met daaraan gekoppeld de totaalberekening van de allergenen in de recepten.
(Bv. "Zomermenu week 1 maandag" heeft "Noordzee vissoep", "Kippenfilet gebakken", "Victoriabaars gebakken" , ... in de menu staan. --> Deze lijst wordt in de cellen A5:A15 gezet. Hierna zouden in de cellen B5:O15 de desbetreffende totaalberekening van de allergenen moeten geplaatst worden)

Ik zou dit kunnen doen in VBA door alle recepten een voor een te kopiëren naar het werkblad "berekening recepten" en dan de totaalberekening door te kopiëren naar het "rapport menu", maar dit is volgens mij nogal omslachtig en ik vermoed dat er waarschijnlijk een eenvoudigere oplossing is. Ik weet alleen niet hoe. Kan iemand mij hierbij helpen?

Een 2e vraag zou zijn: Als de gebruiker via het formulier meerdere menu's in 1 keer wenst af te drukken, dan zou dit ook mogelijk moeten zijn. bv. Ik wens de volledige zomermenu (week 1 tot 5 van maandag tot vrijdag) in 1 keer af te drukken. (graag ook de mogelijkheid om op A3 en A4 of in zwart/wit of kleur af te drukken)Bekijk bijlage test afdrukken menu.xlsm
Kan dit?

Alvast bedankt voor de hulp!

Vriendelijke groeten

Kun je wat met de volgende gegevens?
als je zoekt op activesheet.pagesetup, kun je nog wel meer instellingen vinden.

Code:
With ActiveSheet.PageSetup
    .LeftMargin = Application.CentimetersToPoints(1.5)
    .RightMargin = Application.CentimetersToPoints(1)
    .TopMargin = Application.CentimetersToPoints(1)
    .BottomMargin = Application.CentimetersToPoints(0.5)
    .HeaderMargin = Application.CentimetersToPoints(0.2)
    .FooterMargin = Application.CentimetersToPoints(0.2)
    '.CenterVertically = True
    .PaperSize = xlPaperA4
    .Orientation = xlPortrait 'xlLandscape

.Zoom = False
    .FitToPagesTall = 1
    .FitToPagesWide = 1
    .PrintArea = "$B$7:$I$52"

End With

en de volgende code voor print opdracht (voorbeeld of gelijk uitprinten)
waarbij "L9" is klibox (waar/onwaar)
Code:
If Range("L9") Then
            ActiveSheet.PrintPreview
            Else
            'Application.PrintOut Filename:=" test.pdf"
            'Application.Dialogs(xlDialogPrinterSetup).Show
            ActiveSheet.PrintOut
            End If
            'Next flt
            'End If
            End If

Oei, dit begrijp ik niet zo goed.
Wordt hier al een totaalberekening van de allergenen gemaakt?

nee, ik heb alleen gereageerd op het tweede deel van je vraag waarbij je de gegevens wilt afdrukken.
de code bepaald het afdrukbereik van het huidige werkblad, bepaald dat alles op 1 pagina wordt geprint, a4 formaat enz.

Het tweede deel bepaald of je rechtstreeks naar de printer afdrukt, of dat je eerst nog een printvoorbeeld te zien krijgt.

Het eerste deel van je vraag gaat mij ook boven mijn pet.

Aha oke bedankt!
Kan iemand mij met het eerste probleem helpen?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan