afdrukken vanuit DOS op een usb printer

Status
Niet open voor verdere reacties.

mirandda

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2005
Berichten
224
mijn vader gebruikt een heel oud databaseprogramma (Dbase) wat nog in een dos-scherm draait.
nu wil hij graag uitprinten wat ie gemaakt heeft. het probleem is dat dat ons niet lukt op de printer die aan de usb poort hangt.
weet iemand een oplossing hiervoor ?
 
Oplossing:
1. Deel de USB-aangesloten printer, bijv. onder de naam USBPRINTER
2. Koppel LPT1: (=printerpoort) met de gedeelde printer:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net use lpt1: \\localhost\USBPRINTER /persistent:yes

EDIT: Mocht hier een foutmelding ontstaan, vervang dan localhost door de naam van de pc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
k ga het morgen ff uitproberen en laat je weten of het werkte !
 
nou.. ik zal wel iets fout doen dus maar ff een screenshot van wat ik getikt heb en welk dosscherm daarop volgde.

de printer hangt aan zijn pc en hij heeft geen netwerk. als ik hem wil delen kan dat alleen zonder de wizard, maar dan gebeurt er ook nog steeds niets anders ;-(


plaatje
 
Laatst bewerkt:
Of het ding (fysiek of draadloos) aan een netwerk hangt of niet doet er niets aan toe: Delen kan altijd, zolang je bij de beschikbare netwerkverbinding (Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl) maar Bestands- en printerdeling aan hebt staan én de netwerkinterface niet is uitgeschakeld..

In je plaatje zie ik dat de printer niet gedeeld is, en dus dat het Net Use commando niet kán werken, want hiervoor is een gedeelde printer nodig.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dus als ik je goed begrijp moet ik via config. printers de printer delen, wat me alleen lukt zonder de wizard ?

en vervolgens ?
 
Rechtsklikken op de printer, en Delen en beveiliging kiezen of Eigenschappen -> tabblad Delen
Daarna LPT1: ermee koppelen zoals aangegeven.

Tijs.
 
ik gaf aan dat ik alleen maar kan delen zonder de wizard te gebruiken,
de plaats waar ik dat moet doen had ik al gevonden ;-)

maar t zal wel ff duren voor ik het uit kan proberen want ik kom er niet voor zondag of maandag
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan