Dat is een beetje ingewikkeld, vrees ik. Een Als ... Dan ... Anders veld in Word invoegen is niet zo lastig, en de vergelijking maken waarschijnlijk ook niet. Maar dan.... Ik zal even uitleggen wat ik precies gedaan heb.
1. Om te beginnen voeg je een Als..Dan..Anders veld in (Via het submenu <Regels>)
2. Dan maak je een vergelijking op het veld <Mutatie>. Als je klaar bent, druk je op <Alt>+<F9> om de code te zien. Je ziet iets als:
{ IF { MERGEFIELD Mutualiteit } = "CM" "CM" "Anders" }
Ik heb hier in het tekstveld <Deze tekst invoegen> dus het woord
CM getypt, en in het veld <Anders deze tekst> de tekst
Anders
Hier heb je niet zo veel aan natuurlijk, want je wilt je brief zien.
3. Vervolgens heb ik de complete tekst van de eerste brief geselecteerd (inclusief de harde pagina-einde) en die geknipt.
4. In het stuk code heb ik nu het woord
CM geselecteerd en verwijderd, en de geknipte brief geplakt.
Nu krijg je voor elk record waarvan de waarde Mutatie gelijk is aan CM de brieftekst te zien. Dit lost nog niks op voor de overige twee brieven. Had je nog één brief gehad, dan was het simpel geweest: alle overige tekst selecteren en plakken op de plek van het woord
Anders. Maar dat werkt nu niet, want je hebt nog 2 brieven. Je hebt dus nóg een ALS..DAN..ANDERS veld nodig.
5. Selecteer het woord
Anders en herhaal stap 1 en stap 2. Gebruik nu uiteraard een andere waarde als vergelijking voor het veld Mutatie.
6. Selecteer de tekst van de tweede brief en plak die op de plek van het eerste woord in de vergelijking.
7. Selecteer de tekst van de derde brief en plak die op de plek van het tweede woord in de vergelijking.
En dat was het. Nu zie je ook waarom het zo lastig is om achteraf nog een vierde brief toe te voegen; je hebt niet meer één woord dat je kunt vervangen door een nieuwe vergelijking. Ik zou dus overnieuw beginnen als je meerdere documenten hebt die je wilt verwerken, en elke keer één vergelijking maken, één brief in de WAAR zetten en een nieuwe vergelijking in het ONWaar woord. Waarschijnlijk zit er wel een eindigheid aan het aantal vergelijkingen dat je kunt nesten, dat heb ik nog niet uitgetest

.