• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afgeleide datum die alleen weekdagen gebruikt

Status
Niet open voor verdere reacties.

lvermolen

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2010
Hallo,

ik ben bezig met een planningsdocument in Excel waarbij de einddatum leidend is.
In het document staan verschillende activiteiten met een deadline datum en deze datum is afgeleid van de einddatum. Bijvoorbeeld: Als de ingevulde einddatum 31-12 is, dan ligt de deadline van activiteit 18 daar 5 dagen voor. Dit is genoteerd als (datum activiteit 18 = (einddatum - 5 dagen)), maar dan in correct Exceltaal natuurlijk.
Probleem hierbij is dat het in mindering brengen van dagen (dus de -5 dagen) totaal voorbij gaat aan weekends, feestdagen en structurele parttime dagen. Hoe zou ik dit kunnen verwerken?
Ik heb zitten kijken naar de Netto Werkdagen optie, maar volgens mij kan deze alleen een aantal dagen berekenen en geen data weergeven.

Iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Dankjewel, ik had alleen naar de Netto Werkdagen gekeken, de gewone Werkdagen functie over het hoofd gezien.

Deze doet bijna wat ik wil, het werkt alleen echt met het aantal weergegeven dagen en als een datum in het weekend valt pakt hij niet automatisch de eerste dag voor het weekend. In sommige gevallen gaat hij dus terug naar de donderdag voor het weekend ipv de vrijdag. Voor nu werkt het echter redelijk.

Hartelijk dank!

Kan je even een voorbeeldje geven waar het niet goed gaat?

In sommige fasen van het proces is de netto benodigde werktijd van belang. Als ergens dan 4 dagen voor staat moet er ook daadwerkelijk 4 dagen voor berekend worden. Dus dan terugtellend vanaf een woensdag zou de einddatum van de voorliggende fase donderdag moeten zijn (de eind woensdag zelf, dinsdag, maandag, "weekend wordt overgeslagen", vrijdag). Dat heb ik nu onder de knie.

In andere fasen is alleen de startdatum van belang, bijvoorbeeld bij opdracht geven en uitvoeren van transport. Dat transport gaat ook op niet-werkdagen door. Als ik dan een afleverdag op dinsdag heb, en ik reken vier dagen voor transport rekent Excel nu de dinsdag, maandag, vrijdag en donderdag voor het weekend. Dat betekent dat de opdracht dan op woensdag/donderdag gegeven wordt. Dat is niet nodig, aangezien de opdracht gewoon op vrijdag gegeven kan worden en het transport op zaterdag, zondag, maandag en dinsdag (dus 4 dagen) plaatsvind. Uitgangspunt is dan dus dat er geen werkdagen gerekend moeten worden, maar dat de eerste dag vóór een "onwerkbare" dag als opdrachtdatum gekozen wordt. Dat heb ik nog niet onder de knie........

Dankjewel! Ik had al een soortgelijk iets gemaakt om feestdagen en part-time dagen te omzeilen. Ik had gehoopt dat het met de weekends gewoon vanuit een standaard functie zou kunnen, maar jouw oplossing is wellicht eenvoudiger.

Het document draait naar behoren, dank!

Vanaf excel 2010 bestaat ook de functie WERDDAG.INTL
Misschien kan je deze gebruiken om de feestdagen te omzeilen
Anders kan je even een voorbeeldbestandje plaatsen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan