Afhankelijke keuzelijst formulier excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kazandra

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2016
Hallo,

Ik ben een bestand voor een vriendin aan het maken waarin ze haar klantenbestand en administratie in een excel bestand kan bijhouden. Nu is ze zelf absoluut niet handig met excel. Ik probeer het daarom zo gebruiksvriendelijk te maken.

Ik heb nu 3 formulier aangemaakt; een voor het opvoeren van een nieuwe klant; opvoeren van inkomsten en opvoeren van uitgaven.

Het mooiste is als je in deze formulieren gebruik kunt maken van de bestaande info. Zo wil ik in het formulier 'inkomsten' de klanten laten selecteren obv woonplaats. Het lukt mij al om de woonplaats te selecteren, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de tweede combobox afhankelijk is van de eerste?

Alvast bedankt voor het meedenken en als jullie verbeteringen zien dan hoor ik het graag.

Bijlagen

Hoi,
Gezien je nog geen antwoord hebt gekregen zal ik morgen eens kijken wat ik voor u kan betekenen, vandaag spelen de "Rode duivels"
Op deze heb ik al een paar opmerkingen
als jullie verbeteringen zien dan hoor ik het graag
Buiten het feit dat je direct een migraine aanval krijgt van de kleurtjes van uw userforms.:confused:
Je bent heel enthousiast aan iets begonnen zonder plan.
De velden betaling en behandeling horen al niet thuis in uw ingave nieuwe klant.
(een klant kan vandaag kiezen voor cash en morgen betalen ze met een cadeaubon, hetzelde voor behandeling vandaag Acryl en morgen gelreparatie)
De opzet van uw data (gegevens) waarmee je de comboboxen vult heeft ook een degelijke facelift nodig.
Om uw originele vraag te beantwoorden
de klanten laten selecteren obv woonplaats
Maak een zoekveld waar je kan kiezen (naam, woonplaats, etc) waarna je via een listbox het juiste klantje kiest.
Maar zoals ik al zei, ik zal morgen eens kijken wat ik voor u kan betekenen.
Mijn opmerkingen zijn met de beste bedoelingen
Als de Rode duivels winnen kan het ook overmorgen zijn:eek:

Hoi,

Alvast bedankt voor uw reactie.

Uit ervaring blijkt dat de klanten meestal voor dezelfde behandeling en betaalwijze kiezen. Ik heb het nu al zo aangepast dat wanneer je een klant selecteert de overige velden automatisch worden gevuld. Nu nog ervoor zorgen dat mijn vriendin op een makkelijke manier haar klanten kan selecteren als ze inkomsten opvoert.

Ik ben benieuwd of u mij hier nog mee kunt helpen.

Laatst bewerkt:
Hoi Kazandra,
Als ik uw vraag goed heb begrepen probeer volgende:
In de userform frmInkomsten onder de combobox cboWoonplaats plaats volgende code
Code:
Private Sub cboWoonplaats_Change()
Dim rngPlace As Range
Dim rngList As Range
Dim strSelected As String
Dim LastRow As Long
   If cboWoonplaats.ListIndex <> -1 Then
   cboKlant.Clear
    strSelected = cboWoonplaats.Value
    LastRow = Worksheets("Klanten").Range("H" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    Set rngList = Worksheets("Klanten").Range("H2:H" & LastRow)
    For Each rngPlace In rngList
    If rngPlace.Value = strSelected Then
    cboKlant.AddItem rngPlace.Offset(, -4)
    End If
    Next
    End If
End Sub

@dotchie

Gebruik om een listbox/combobox te vullen nooit .additem, maar de eigenschap .list of .column.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan