afhankelijke keuzelijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1977

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2011
hallo,

ik heb afhankelijke keuze lijsten gemaakt dat gaat allemaal goed. maar is het mogelijk om een sub kueze naar verschillende hoofdkeuzes te verwijzen.
[catid] 1 [naam] vriezer 1
[catid] 2 [naam] naamvriezer 2
[catid] 3 [naam] lade 1 [parentid] 1 maar wil ook graag 2
[catid] 4 [naam] lade 2 [parentid] 1 maar wil ook graag 2
[catid] 5 [naam] lade 3 [parentid] 1 maar wil ook graag 2
[catid] 6 [naam] lade 4 [parentid] 1 maar wil ook graag 2
[catid] 7 [naam] lade 5 [parentid] 1 maar wil ook graag 2
[catid] 8 [naam] lade 6 [parentid] 1 maar wil ook graag 2

wie kan mij helpen.

groet allard1977

Ik snap niet wat je bedoelt; als ik een gok zou moeten wagen, dan bedoel je iets als: je hebt een categorie <Type Auto> met waarden Personenauto en Vrachtauto, en een subcategorie <Onderdelen> en daarin als artikel Asbak, en nu wil je de asbak zowel in de Personenauto als in de Vrachtauto kunnen kiezen?

Dat is wel het mooiste, want dan houd je de database zuiver. Al kun je, als je een eenduidig scheidingsteken gebruikt (bijvoorbeeld |) ook met een tekstveld met meerdere waarden nog wel uit de voeten. Je zult dan op je formulier andere code nodig hebben om de lijst samen te stellen, want je moet de keuzelijst dan anders opbouwen. Maar dat is nog wel te doen.

Het probleem is dat we alles willen registreren wat er een vriezer zit. het zijn ongeveer 20 vriezers. maar dat is niet het grotste probleem in die vriezers zitten 7 lades. om de database zuiver tehouden moet je dus 20 virezers in voer maar bij ieder vriezer ook 7 lades. dan word mijn keuzetabel wel erg lang.

Ik kan er pas vanavond naar kijken gezien de versie. Overigens zie ik zelf niet wat het probleem is van het aantal records in je categorietabel. Voor het invoeren van de verschillende subcategorieën kun je nog wel een routine maken die de records aanmaakt met de verschillende ParentID's erbij. Met aparte records voor elk item, is het onderhoud ook een stuk makkelijker.
Wil je één record met meerdere ParentID's, dan kun je iets doen op basis van Instr, waarbij je gaat zoeken op het ID nummer. Dat werkt alleen als de nummers dezelfde opmaak hebben; met Instr vind je, als je zoekt op de waarde 1, ook de records 11, 101 etc. En die wil je natuurlijk niet. Je zou dan voor de hoofdcategorieën (tekst)nummers kunnen maken als: 010000, 020000, 030000 etc, voor de subcategorieën krijg je dan 010100, 010200, 020100, 020200, 030100 etc en voor de subsubcategorieën krijg je dan 010101, 010102, 010201, 010202, 020001 , 020002 etc. Je kunt dan met Instr. zoeken op een volledige code, en op basis daarvan de tweede en derde keuzelijsten filteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan