Afhankelijke keuzelijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

IrisSaxo

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2012
Ik heb via verschillende tips een afhankelijke keuzelijst gemaakt in een form.
1 veld: categorie en 1 veld subcategorie
met een tabel categorieen en een parentid voor de subcategorie.

Dat werkt bij het openen van een form. Het werkt bij het nieuw record aanmaken.
Maar als ik op het form via de pijltjes door de records blader, dan zijn vanaf de eerste pijltjesklik naar volgende record beide velden (categorie en subcategorie) leeg en ze blijven leeg, ook als ik terug naar eerste record klik of zo.
In de tabel staat alles nog ingevuld.

Ik vermoed dat er ergens een gebeurtenisprocedure moet toegevoegd worden.
Momenteel gebruik ik een Categorie_AfterUpdate() en een Categorie_AfterUpdate().
Je kan het vergelijken met het voorbeeld van http://access.xps350.com/GekoppeldeKeuzelijsten.html

Iemand een idee wat ik nog fout heb gedaan?

Iris

Een valkuil bij afhankelijke keuzelijsten is dat de rijbron continue verandert van (in ieder geval) de tweede keuzelijst. En daardoor wordt de keuzelijst bij het gebruik regelmatig gereset. Resultaat: de eerder gekozen waarde is dan niet meer te vinden in de waarden van die keuzelijst. En als het record niet te vinden is (in de aangepaste keuzelijst), dan kan er ook niks worden geselecteerd. En dus niks getoond. Je hebt dus een extra routine nodig die de keuzelijsten bij het bladeren opnieuw reset op de in de tabel aanwezige waarden. Dan klopt de gekozen waarde weer met de waarde in de keuzelijst. Daarvoor gebruik je bijvoorbeeld de gebeurtenis <Bij Aanwijzen>.
Dit lange verhaal is bedoeld om mijn voorbeeldje in te leiden, waarin deze techniek is uitgelegd. Daarbij ben ik met opzet een beetje lui geweest, door de keuzelijsten namen te geven volgens een vast stramien. Daardoor is de code heel compact gebleven. Kijk maar eens of je er uit komt.

Bijlagen

@Octa.fish: Ik heb jouw voorbeelden bekeken, maar die klopt niet helemaal met mijn situatie en dat is nu net het probleem. In jouw voorbeeld worden alle velden opgeslagen in de tabel, dus zowel de hoofdcategorie als de subcategorieen. Bij mij is dat niet zo. De categorie is een niet-afhankelijk veld en wordt niet mee opgeslagen. Dat kan je ook lezen in de link die ik heb meegestuurd.
http://access.xps350.com/GekoppeldeKeuzelijsten.html

Ik ken dat artikel. En had al eerder gezien dat die oplossing hetzelfde probleem heeft. Als je kunt kiezen tussen een werkende oplossing (de mijne) en een niet-werkende (xps350) dan lijkt de keuze mij niet zo moeilijk, maar goed. Da's niet aan mij :)

Bij voorkeur ga ik niet met andermans veren pronken, maar de db van xps30 is vrij simpel te verbeteren. En dat heb ik dus in bijgaand voorbeeld gedaan. Nu 'onthoudt' hij de gekozen waarden wel. Allicht dat je hier wèl wat aan hebt?

Bijlagen

Lig met griep in bed, maar ik hoop het maandag te kunnen bekijken.

Pittig griepje ;)
Beterschap :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan