• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afkeur meten (VBA?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MBG95

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2020
Berichten
21
Goedemorgen,

Uit bijgevoegde dataset willen we de afkeurcijfers meten. Op dit meten we per processtap het gevraagde aantal en het opgeleverde aantal. Waarna dus bepaald kan worden of het gevraagde aantal behaald is.
We gaan binnenkort een project in waarbij we de medewerkers ook laten ingeven hoeveel producten er afgekeurd zijn en met welke reden. De moeilijkheid waar ik niet uit kom zit hem in de routestappen per productieorder.

Ik ben op zoek naar een formule of VBA die voor mij uitrekent hoeveel producten in dezelfde productieorder en per stap zijn afgekeurd. Dus in onderstaand voorbeeld wil ik dat kolom 'Error Quantity (manual)', automatisch gevuld wordt op de onderstaande manier. In het bestand (~17000 regels) zal dit automatisch moeten, aangezien we dit meerdere keren per maand moeten gebruiken.

Production Quantity scheduled Operation Good quantity Error Quantity (manual)
20PR375890 16 Pr 013 E 16 0
20PR375890 16 Pr 015 15 1
20PR375890 16 Pr 040 15 0
20PR375890 16 Uitb. 404 15 0

Alvast bedankt voor de gedane moeite!

Groeten,

MBG95
 

Bijlagen

  • Helpmij_afkeurVBA.xlsx
    715,5 KB · Weergaven: 31
Geen formule of VBA maar een ander krachtig hulpmiddel van Excel: een draaitabel.
 

Bijlagen

  • Helpmij_afkeurVBA (AC).xlsx
    930,2 KB · Weergaven: 34
Geen formule of VBA maar een ander krachtig hulpmiddel van Excel: een draaitabel.

Klopt, maar dat is het probleem juist. De kolom Error Quantity wordt niet gevuld, terwijl als je naar de kolom 'Good quantity' kijkt dan zie je dat daar ooit minder wordt opgeleverd dan het gevraagde aantal.
 
Ok, ik begrjip nu:
- kolom Error Quantity wordt niet automatisch gevuld door systeem, deze voeg je handmatig toe.
- "Error Quantity" is dus het verschil tussen "quanity scheduled" en "good quantity" per stap per productie.

In bijlage een tweede poging met formule.
 

Bijlagen

  • Helpmij_afkeurVBA (AC2).xlsx
    841,2 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Ik snap niet helemaal wat je wilt zeggen. Hoe bedoel je de kolom Error Quantity wordt niet gevuld? Dit is niet een automatisch gegenereerd iets?

"Error Quantity" is dus het verschil tussen "quanity scheduled" en "good quantity" per stap?

Nee dit is een rapport gegenereerd uit ons ERP systeem. Werknemers vullen good quantity en de quantity scheduled wordt bepaald door een productieorder via planning. Op dit moment wordt de error quantity heel sporadisch gevuld (200/17000 regels). Terwijl er wel degelijk vaker iets wordt afgekeurd, zonder dat dit in de kolom error quantity staat.
 
Graag niet quoten. Ik had mijn bericht al aangepast. Gebruik knop reageer op bericht of tekstvak snel reageren...

Zie #4.
 
Excuses.

Dit is deels wat ik bedoel, maar dan zou er eigenlijk alleen een 1 moeten staan bij de eerste 'Operation' stap. Want op die plek wordt 1 onderdeel afgekeurd, maar op de volgende bewerkingsstations niet.

Dus wat er dan eigenlijk zou moeten zijn is een formule die in eerste instantie checkt of Good quantity overeen komt met de Scheduled quantity; binnen dezelfde productieorder én de routestap (operation). Is dit niet het geval moet het verschil met de vorige operation berekend worden.

Het is een beetje lastig uitleggen, excuses voor de verwarringen.
 
Het zou denk ik helpen als je even een wat korter representatief voorbeeldje plaatst met daarin (handmatig) de gewenste uitkomsten.
 
tegenvoorbeeld
Goodquality zou dan moeten aflopend gesorteerd staan, anders gaat het mis

Het zal bijna VBA moeten worden, want je good quality is bij momenten groter dan scheduled en vanaf dan begint het moeilijk te worden.
 

Bijlagen

  • Aantekening 2020-07-17 123359.png
    Aantekening 2020-07-17 123359.png
    21,1 KB · Weergaven: 37
  • Helpmij_afkeurVBA (AC2).xlsx
    1,2 MB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
nog even nagedacht, een draaitabel met per product
- de max waarde van scheduled
- de max waarde van good quality
- de min waarde van good quality
dan is de uitval maximum van (max scheduled ; max good quality) - min (good quality)
en dan moet er niets gebeuren met de tabel zelve.

Dan kan het hooguit nog fout gaan in de eerste bewerking.
 
Laatst bewerkt:
Dat werkt inderdaad ook, wel zou ik alsnog hier het liefst een VBA voor zien indien mogelijk.
Dan heb je het overzicht namelijk in één keer. Met de draaitabel heb ik alsnog geen betrouwbare gegevens.
 
met macro "afgekeurd"
 

Bijlagen

  • Helpmij_afkeurVBA (AC2) (1).xlsm
    1.010 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan