• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aflezen en rekenen a.d.h.v. het Mollierdiagram in Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Barr

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2008
Hallo

Ik zou Excel graag waardes op willen zoeken in een Mollierdiagram en daarmee vervolgens berekeningen laten doen. De berekeningen zullen wel lukken, maar ik vraag me af hoe een dergelijk ingewikkeld diagram in Excel ingevoerd zou kunnen worden.

Mollier-diagram

mollier_3_.jpg

Ik weet wel dat het kan. Zie onderstaande link voor een voorbeeld waar volgens mij m.b.v. Excel of een vergelijkbaar programma enkele berekeningen gedaan worden als er een aantal waarden ingevuld worden.

http://www.installbasis.nl/berekeningen/berek_luchtcond/index_luchtcond.htm

Ik wil exact deze gegevens hebben, maar ik wil dit door Excel laten doen. Eigenlijk wil ik dus weten wat de achterliggende berekeningen zijn die voor bovenstaande pagina gebruikt worden.
Zijn er mensen die dit kunnen uitvinden?

Ik heb eventueel software die soortgelijke berekeningen doet.
Is het mogelijk Excel berekeningen te laten doen door andere software en deze uitkomsten vervolgens weer gebruikt?

Bij voorbaat dank!

groeten Barr

Ik heb er enkele minuten naar gekeken, maar meer dan schele koppijn houd ik er niet aan over ;)

Het ziet er inderdaad ingewikkeld uit, maar het valt eigenlijk wel mee als je er even de tijd voor neemt en een klein beetje natuurkunde hebt gehad.

Ik zal het even uitleggen voor geïnteresseerden. Ik zelf vind het reuzeïnteressant:)

Iedere luchttoestand heeft een aantal waarden: temperatuur, relatieve luchtvochtigheid, absolute luchtvochtigheid, warmteïnhoud, dichtheid, dampdruk, natte bol temperatuur.

- temperatuur zijn de horizontale lijnen, aflezen langs de y-as
- absolute luchtvochtigheid zijn de verticale lijnen, aflezen langs de x-as aan de bovenkant
- dampdruk zijn ook de verticale lijnen, aflezen langs de schuine x-as aan de onderkant
- relatieve luchtvochtigheid zijn de gekromde lijnen vanaf links onderin naar rechts omhoog.
- warmteïnhoud zijn de rechte diagonale lijnen vanaf linksboven naar rechtsonder, aflezen langs de 100% RLV-lijn
- natte bol temperatuur zijn dezelfde diagonale lijnen maar dan de gestippelde, aflezen langs de zwart-wit geblokte lijnen links of rechts naast de grafiek
- dichtheid zijn de bijna horizontale, gestippelde lijnen, aflezen langs de y-as

Kies 2 waarden, volg de betreffende 2 lijnen en kijk bij het snijpunt welke andere waarden erbij horen voor de andere 5 factoren.
In het geval van processen kun je dus verschillen berekenen tussen 2 luchtsituaties en daar gaat het mij om.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan