• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aflossingsplan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Depolle

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2006
Geachte forumleden,

Ik heb in bijlage een bestandje geplaatst waar ik een aflossingsplan wil maken.

Bedoeling is dat ik per maand verschillende kostensoorten (cc) kan aankopen met een VISA kaart en dat ik telkens het bedrag meer dan 125 euro is, er een afbetalingsplan is.

Alleen geraak ik er met de formules niet uit.

Misschien kan iemand er eens naar kijken en me wat nuttige tips geven

Bedankt alvast.

Paul

Bijlagen

aflossingsplan - nog niet helemaal

Rob,

bedankt voor de tip, maar het is nog niet helemaal wat ik wil.

de aflossing van de schulden zou moeten weergeven worden over de verschillende bestedingen.

Gr.
Paul

Paul,

Dit begrijp ik niet.

Groet

Paul,

Dit begrijp ik niet.

Groet

Ik meng me eventjes in de discussie puur vanuit mijn boekhoudkundige kennis.
Als ik het goed begrijp wil je als het ware aflossingslagen maken. M.a.w Elke keer als je € 125,-- of meer uitgeeft wil je dat gaan aflossen. Maar elke aflossing moet weer evenredig over de betalingen gespreid worden ofzo ? Volgens mij krijg je dan een hele uitgebreide sheet en raak je het overzicht op den duur kwijt. Is het niet makkelijker om de bestedingen van de Visa gewoon op een hoop te gooien? Als je 5 maanden achter elkaar € 25,-- uitgeeft heb je ook € 125,-- uitgegeven en dat moet je dan ook aflossen...........:confused: Ik raak de weg kwijt :) Als ik jou was, zou ik het lekker eenvoudig houden!

Groet,
Allard

Allard,

Prima, maar laat mij nu mijn creditcardkennis in de strijd werpen. Als je bestedingen doet, moet je een minimumbedrag aflossen, afhankelijk van de hoogte van de schuld. Een vaste aflossing van 125,-- komt mij sowieso al vreemd voor, in mijn documentatie van Visa staat dat je 2,5% met een minimum van 20,-- moet aflossen. Je aflossing linken aan je uitgaven heeft niet veel nut, lijkt mij.

Groet,

aflossen

Hoi allemaal,

In België bestaat er "Pinto" optie waardoor je vast bv 125 euro kan aflossen + natuurlijk extra interest.

En nu ga ik het toch maar laten rusten. Heb het ondertussen door een Excel wizard-collega laten bestuderen en ook die geraakte er niet uit.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Groeten,
Paul

Paul,

Ik heb dat Pinto-verhaal even opgezocht en bijgevoegd, maar begrijp nog steeds niet welke link je wilt leggen met je diverse uitgaven. Kun je dat nog eens uitleggen?

Groet,

Bijlagen

Uw PINTO-budgetreserve terugbetalen zonder verrassingen
Voor alle duidelijkheid: de PINTO-budgetreserve kost u pas iets als u er gebruik van maakt. Dan starten
de automatische terugbetalingen
en begint eventueel de interest te lopen. Bovendien kunt u terugbetalen
in uw eigen tempo.
1 De automatische terugbetalingen: geen verrassingen
• maandelijks met een domiciliëring;
• telkens 5% van uw budgetreserve (bv. 125 euro op een reserve van 2 500 euro).

Begrijp ik het goed, je spreek een budget reserve van bv 2500 euro af en zodra je er gebruik van maakt betaal je (maximaal) 125 euro = 5% af per maand terug.

Dus bij 25 euro gebruikt, gaat er aan het eind van de maand 25 euro + 0,30 cent (rente) af aan aflossing/afrekening, neem ik aan (zo staat het er niet namelijk...)
M.i. moet dit maximaal 5% zijn...anders wordt het wel erg duur.

Dit gaat zo door tot je op 123,51 euro + 1,49 euro = 125 euro zit.
Bij meer dan 123,51 aan uitgaven blijft de rest staan, zonder extra aflossing betaal je over dat deel dan dus een extra maand rente, etc..

Het hele rente deel blijft voor mij erg vaag, vanaf waneer ga je rente betalen, m.i. vanaf het moment dat je de aankoop doet.
Het maakt dus een verschil of dat op de eerste van de maand is of de laatste, dat maakt het lastig om iets in excel te maken.
Voor het gemak zou je uit kunnen gaan van een rente over de hele maand, over het hele bedrag, dan zit je altijd 'veilig', maar je bereking gelijk krijgen met die van de bank zal zo niet gaan.
de aflossing van de schulden zou moeten weergeven worden over de verschillende bestedingen.
Wil je evenredig (procentueel) aflossen of op volgorde van aankoop?
Beide heeft voor en na delen.
Bij procentueel blijf je kleine bedragen net zo lang mee nemen in de berekening zolang er ook nog grote zijn.
Bij op volgorde van aankoop blijven kleine bedragen die later gedaan zijn nog erg lang de volledige rente vangen (om het zo maar even te noemen) voordat ze 'aan de beurt zijn' om afgelost te worden.

Laatst bewerkt:
Volgens mij komt deze al een heel eind in de richting.
Geeft nog wel een probleem als je extra wil aflossen, maar daar ga ik nu niet mee verder (0:05 uur).

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan