• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Afmetingen object veranderen bij aanpassen vergroting

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

noob5490

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jun 2024
Ik heb in excel een cirkel gemaakt van 25 cm bij 25 cm, getekend bij 25% inzoom.
Zodra ik het inzoompercentage aanpas, dus bijvoorbeeld naar 20%, zie ik dat de verhouding veranderd: de cirkel is niet meer 25 x 25 cm maar bijvoorbeeld 22 x 25 cm. De breedte blijft gelijk, maar de hoogte wordt aangepast. Ik heb al gecheckt of het vakje 'hoogte breedte verhouding vergrendelen' is geactiveerd en dat is zo. Ook de weergave instellingen staan op compabiliteit behouden.

Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat ongeacht het inzoompercentage, de verhouding altijd gelijk blijft?

Bij mij verandert de verhouding niet bij in- of uitzoomen:

Bijlagen

• ZoomCirkel.xlsm
    16,9 KB · Weergaven: 15
Dank voor je reactie! In jouw document gebeurt bij mij hetzelfde:
- als ik het beeld in excel op 120% heb staan, heeft de cirkel een hoogte van 17,04 cm en een breedte van 17,64 cm.
- als ik het beeld in excel op 80% heb staan, heeft de cirkel een hoogte van 16,74 cm en nog steeds een breedte van 17,64 cm.
- als ik het beeld in excel op 60% heb staan, heeft de cirkel een hoogte van 16,44 cm en een breedt van 17,64 cm. Optisch is de cirkel dan ook niet meer rond maar een beetje 'platgeslagen'.

Is hier een oplossing voor zodat de cirkel steeds exact dezelfde maten heeft?

@noob5490
De breedte blijft bij jou gelijk en de hoogte varieert maar een klein beetje in verhouding tot de zoomfactor?
Kun je je document eens hier plaatsen?

Het is handig:
- de juiste methode te gebruiken : scaleheight
- de lockaspect ratio op true te zetten

CSS:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$O$7" Then
        With Blad1.Shapes(1)
             .ScaleHeight Target / 100, 0
            Cells(9, 15).Resize(2) = Application.Transpose(Array(.Height, .Width))
        End With
    End If
End Sub

Bijlagen

• __ZoomCirkel.xlsb
    14,7 KB · Weergaven: 5
@snb
Maar dat verklaart niet waarom het bij mij wel goed gaat. Enig idee?

Nog even een opmerking.
Door in- of uit te zomen veranderd de grote van het object niet.
Vergelijk het met je zoom lens het gebouw wordt niet groter of kleiner als je in of uitzoomt.

@AHulpje

Heeft het met de afmetingen van je beeldscherm te maken ?

@popipipo

Afhankelijk van de gekozen methode (zie verschil tussen @ah em mij) verandert de grootte wel.

Zoek de verschillen:

CSS:
Sub M_snb()
  ActiveWindow.Zoom = 100
  x1 = ActiveWindow.VisibleRange.Height
  x2 = ActiveWindow.VisibleRange.Width
  ActiveWindow.Zoom = 70
  x3 = ActiveWindow.VisibleRange.Height
  x4 = ActiveWindow.VisibleRange.Width

MsgBox x1 / x3 & vbTab & x2 / x4
End Sub

Is inderdaad een beetje vreemd. Maar software zoals Word en Excel zijn niet gemaakt om met exacte maten te werken. Hiervoor moet je toch echt software als bijv. AutoCAD gaan gebruiken. De rest is wachten op problemen.

Meet ook maar eens goed na. Monitoren wijken namelijk ook af. Dus een perfecte cirkel in AutoCAD levert geen perfect rondje op je scherm.

Het actvewindow kun je 'zoomen', de visibleRange niet.
Figuren lijken verbonden aan de VisibleRange, niet aan het ActiveWindow

CSS:
Sub M_snb()
    With ActiveWindow
       MsgBox "ActiveWindow" & vbTab & .Height & vbTab & .Width & vbLf & "VisisbleRange" & vbTab & .VisibleRange.Height & vbTab & .VisibleRange.Width
    End With
End Sub

De weergave van objecten op het scherm in Excel (én het afdrukresultaat!!!) is een mistig samenspel tussen je printerdriver, je schermdriver, Windows en Office. Er is niets zo lastig (lees: onmogelijk!) als ervoor zorgen dat een afbeelding in Excel in exacte verhoudingen blijft. Het hangt af van een onbekende combinatie van voornoemde dingen. Dit betekent dat het kan gebeuren dat, nadat je alles voor jouw systeem en systeem-instellingen perfect hebt ingesteld, het bij je collega toch niet in de juiste verhoudingen wordt getoond of afgedrukt.

@snb visiblerange is het bereik dat je op dat moment ziet, als resultaat van zoom%, vensterafmetingen en grootte van het lint en de plaats van de werkbalk snelle toegang. Ook rijen/kolommen die slechts deels zichtbaar zijn tellen erin mee.

Allemaal bekend. Daar ging het hier niet om, maar om de verhoudingen.

Dag allen,
Hartelijk dank voor alle input. Als ik het zo begrijp is er niet 1,2,3 een oplossing voor te bedenken en is het afhankelijk van teveel factoren om nu een concrete actie te noemen als oplossing.

Toch bedankt voor het meedenken!

Terug
Bovenaan Onderaan