• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afronden door formule per cel werkt maar over de hele groep niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
In mijn werkblad staan een aantal cellen waarin de uitkomst wordt afrond door een formule, namelijk "=AFRONDEN.N.VEELVOUD(" en dan het veelvoud 0,01 opgeef. Per cel wordt de waarde inderdaad afgerond tot de tweede decimaal, maar vreemd genoeg blijkt de som van alle cellen niet afgerond. Dat zie ik pas als ik een nieuwe formule maak waarin ik de cellen bij elkaar optel en dan via celeigenschappen de opmaak bekijk en die instel op "standaard". Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt.

Rond de optelling ook af, dan zou het probleem verdwenen moeten zijn.

Bedankt voor de suggestie, maar dat is geen oplossing, want ik wil de data in een ander programma gebruiken.

Overigens begrijp ik niet hoe het überhaupt mogelijk is dat er in de som opeens meer decimalen zijn dan de onderdelen van de optelling bevatten. Hoe kan dat?

Dat er meer decimalen verschijnen dan bij de celeigenschappen zijn ingesteld, dat vind ook ik vreemd.
Dat afronden van de totaalwaarde een beletsel is om die waarde in een ander programma te gebruiken, dat begrijp ik niet zo meteen. Je kunt toch de waarde plakken i.p.v. de formule?

Het gaat niet om het aantal decimalen dat er bij de celeigenschappen is ingesteld. Ik bedoel dat er uit het scherm celeigenschappen blijkt dat de formules eigenlijk helemaal niet afronden.

Het afronden van de totaalwaarde is een beletsel om de data in een ander programma te gebruiken, omdat dat programma de data automatisch laadt uit vanuit Excel. En Als die data niet afgerond is, dan rond dat programma die data ook niet af.

Is het volgende wellicht de oplossing voor jou probleem:
Ga naar Opties voor Excel, kies Geavanceerd en daar onder berekenen voor deze werkmap voor Precisie instellen als weergegeven.

Excel rekent binair en dan kan het weleens voorkomen dat er ver achter de komma nog "iets" blijft hangen.
Toevallig had ik laatst het voorbeeldje (13:00-12:00)*24, dit moet 1 zijn maar met 15 (!) cijfers achter de komma wordt het toch 0,999999999999999.
De formules ronden overigens wel degelijk af.

Is het volgende wellicht de oplossing voor jou probleem:
Ga naar Opties voor Excel, kies Geavanceerd en daar onder berekenen voor deze werkmap voor Precisie instellen als weergegeven.

Bedankt voor de tip, maar helaas werkt het niet.

Waarom komt de som niet uit op 0?
Dat heeft MarcelBeug al uitgelegd in #7.
Je kunt eigenlijk 2 dingen doen. Gebruik de volgende formule in cel C1 van je voorbeeld:
PHP:
=AFRONDEN(SOM(A1:A85);2)
om af te ronden op maximaal 2 decimalen.
De suggestie van Thoralf in #6 werkt wel degelijk, alleen moet je dan eerst in de celeigenschappen opgeven hoeveel decimalen je maximaal zichtbaar wil hebben.
Ik vermoed dat de eerste optie het beste werkt als je het excelbestand vervolgens importeert in een andere applicatie.

Bedankt, maar zoals ik al zei is dat geen oplossing. Voor het andere programma moet de som van de verschillende cellen uitkomen op 0 doordat de verschillende cellen daarin worden opgeteld.

Dan houdt het op. Meer smaakjes zijn er niet.

als je de hele kolom met 100 vermenigvuldigd komt er 0 uit

en ik zou hem nog niet op opgelost zetten.
je weet maar nooit

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan