• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afronden in Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter klad
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

klad

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2014
Beste forumleden,

Ik heb in Excel een berekening waarbij het resultaat met twee decimalen wordt weergegeven.
Bij het berekenen van het resultaat gaat het afronden niet helemaal als gewenst.

Als de uitkomst van de formule bijvoorbeeld 8,125 is wordt het resultaat afgerond naar 8,13. Voor mijn berekeningen zou dit 8,12 moeten worden. Hoe kan ik dit bereiken?

Samengevat:
Resultaat formule = 8,124 => 8,12
Resultaat formule = 8,125 => 8,12
Resultaat formule = 8,126 => 8,13

Bijgaand een stukje uit mijn bestand met de gebruikte formule (cel is geel gemarkeerd).

Bij voorbaat dankBekijk bijlage Afronden Excel.xlsx

Deze?
Code:
=ALS($E1="";"";ALS($E1="a";AFRONDEN(($B1*0,125)-0,001;2);0))

Laatst bewerkt:
PHP:
=IFERROR($B1*0,125/($E$1="a");"")

Combo van formules van snb en edmoor:
Code:
=ALS.FOUT(AFRONDEN((B1*0,125)-0,001;2)/(E1="a");"")

Excel heeft toch voldoende mogelijkheden om naar beneden of naar boven af te ronden?

Code:
=IFERROR(ROUNDDOWN((B1*0,125);2)/(E1="a");"")

Samengevat:
Resultaat formule = 8,124 => 8,12
Resultaat formule = 8,125 => 8,12
Resultaat formule = 8,126 => 8,13
Volgens mij gaat dit niet goed met AFRONDEN.NAAR.BENEDEN / ROUNDDOWN.

AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(8,126;2) geeft 8,12 als uitkomst, terwijl 8,13 gevraagd is.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle suggesties. Na een test lijken 3 van de 4 opties te werken; alleen bij de formule van snb geeft de afronding niet het gewenste resultaat.
Bijgaand nogmaals het voorbeeldbestand waarin alle scenario's zijn toegevoegd.

Opties 1, 3 en 4 lijken mij allen even goed bruikbaar; ik kan in de resultaten geen onderscheid vinden. Om zeker te zijn dat er bij de verdere berekeningen (bijvoorbeeld totalen optellen) wel met de correcte waarde wordt gerekend heb ik rechts een controle uitgevoerd: de waarde van de cel gekopieerd en celeigenschap hier op 3 decimalen gezet. Bij 1-3 en 4 blijven ze allen correct.

Alleen bij optie 2 wordt met deze formule het resultaat naar boven afgerond, in de controlecel echter wel weer naar beneden.

Tenzij ik iets over het hoofd zie zijn alle 3 opties even goed bruikbaar.

Hartelijk bedankt voor alle suggesties.
Bekijk bijlage Afronden Excel.xlsx

@AlexCEL, AFRONDEN.NAAR.BENEDEN() werkt inderdaad niet. Shame on me:o

Geen probleem, ik heb inmiddels de luxe om uit 3 opties te kiezen !
Ik heb alle scenario's uitgewerkt en de resultaten meegedeeld zodat eventuele toekomstige bezoekers er ook nog wat aan hebben. De vraag is voor mij hiermee opgelost.

Dan kun je rechts bovenaan de pagina de status veranderen in "vraag is opgelost".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan