• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afronden naar 5 en 0 hoe zou ik dat kunnen doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

snesie87

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2011
ik wil namelijk mijn getallen laten afronden een voorbeeld hiervan is:

stel ik heb de getallen 1451, 1452, 1453 en 1454, dat ik ze wil laten afronden naar 1455
en als ik de getallen 1456, 1457, 1458, 1459 heb, dat ze afronden naar 1460.
dus afronden op halve getallen zoals ze dat noemen.

hoe zou ik dit kunnen doen

vriendelijke groeten

Stephen L.

Laatst bewerkt:
snesie,

dat gaat zo:
Code:
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;5)

deze functie zit al bij het getal =F8+(J11+E25+H27+50), dus elke keer als het wordt berekend wil ik dat het gaat afronden, hoe gat ik dat dan klaar spelen in deze calculatie

snesie,

dan helpt het als je het onderhavige voorbeeld even als bijlage post, anders weten de helpers niet hoe jouw gegevens er uit zien.

Laatst bewerkt:
ik heb een calculatie nl. =F8+(J11+E25+H27+50), maar de uitkomst wil ik laten afronden, een voorbeeld is

stel ik heb de uitkomst is 1451, 1452, 1453 of 1454, dat ik ze wil laten afronden naar 1455
en als de uitkomst is 1456, 1457, 1458 of 1459 , dat ze afronden naar 1460.
dus afronden op halve getallen zoals ze dat noemen. maar dan een functie of
een manier dat is aangesloten aan mijn calculatie zodat het ook pakt.

hoe zou ik dit kunnen doen

vriendelijke groeten

snesie,

dit voegt niets toe aan je eerdere voorbeeld.
Graag een bestandje toevoegen waarin de betreffende waarden en de functie voorkomen en ook graag het gewenste resultaat. M.a.w. wat staat er in de verschillende cellen die je opgeeft en welke uitkomst verwacht je?

Laatst bewerkt:
Code:
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1;5)
Dat is niet juist.
Er wordt dan afgerond op het dichtstbijzijnde veelvoud van 5, terwijl de vragensteller (als het getal geen veelvoud van 5 is) altijd naar boven af wil ronden. Het moet zijn (als het af te ronden getal in A1 staat):
Code:
=AFRONDEN.BOVEN(A1;5)

ik heb een calculatie nl. =F8+(J11+E25+H27+50)....
In dat geval wordt het:
Code:
=AFRONDEN(SOM(F8;J11;E25;H27;50);5)

snesie: let op of die 50 van jou wel juist is in =F8+(J11+E25+H27+50)
50 is een getal, moet het geen verwijzing zijn naar een cel, bv. G50 ?
En die haakjes in jouw optelling, die hoeven er niet te staan.

Laatst bewerkt:
de velden die ik heb opgegeven zijn voor het berekenen van een kist, de dikte van de wanden enz, ik werk als stagaire nu bij dit bedrijf en er werd aan me gevraagd als ik het zou kunnen doen. ik heb het bestandje toegevoegd het gaat namelijk om D16. de formule heb ik al eerder aangegeven die gebruikt is. het is namelijk zo dat het makkelijker is voor de werknemers om de stukken hout te zagen op halve of hele afgeronde cijfers.
alvast bedankt

ps het lukt niet om het bestandje toe te voegen

hartelijk dank, nee de 50 hoort er zo bij is een extra die erbij hoort volgens de werknemers. hartelijk dank en ik zal het uitproberen

@zapatar: je hebt helemaal gelijk, bedankt voor deze correctie

de velden die ik heb opgegeven zijn voor het berekenen van een kist, de dikte van de wanden enz, ik werk als stagaire nu bij dit bedrijf en er werd aan me gevraagd als ik het zou kunnen doen. ik heb het bestandje toegevoegd het gaat namelijk om D16. de formule heb ik al eerder aangegeven die gebruikt is. het is namelijk zo dat het makkelijker is voor de werknemers om de stukken hout te zagen op halve of hele afgeronde cijfers.
alvast bedankt

ps het lukt niet om het bestandje toe te voegen
snesie,

de achtergrond van mijn vraag is deze:
moet in jouw formule de inhoud van alle genoemde cellen eerst afgerond worden, of alleen het eindresultaat?

alleen het eindresultaat, ik probeer het bestandje toe te voegen maar krijg steeds een error, het kan ook liggen aan deze pc, dus zal het later vanaf huis uit opnieuw proberen te sturen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan