• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afronden naar beneden icm verticaal zoeken 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

berny1978

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2013
Bekijk bijlage voorbeeld.xls

Beste mensen,

Ik weet dat even verderop een soortgelijke vraag staat, maar dat is nog niet helemaal voldoende voor mij.
Nu heb ik daar mijn vraag ook al gesteld, maar omdat de status op "opgelost" staat, weet ik niet of dit nog gelezen wordt, vandaar hier nogmaals mijn vraag.

Ik ben bezig met het maken van een berekening, waarna het resultaat hiervan opgezocht moet worden in een tabel op een ander werkblad. Omdat deze waarde bijna nooit gelijk zal zijn aan een waarde uit de tabel, moet het het dichtsbijzijnde, lagere getal uit deze tabel zijn. Daarachter staan dan andere waardes, die ik dmv verticaal zoeken kan laten vinden.

Voorbeeld:
Op werkblad 1 komt uit mijn berekening 2.302,31

Op werkblad 2 staan de volgende waardes:
2.295,00 / 881,91 / 571,58
2.299,50 / 883,83 / 573,50
2.304,00 / 885,75 / 575,41
2.308,50 / 887,58 / 577,25
2.312,93 / 889,47 / 579,12

In dit geval is 2.299,50 het dichtsbijzijnde, lagere, getal en uit die rij moet ik dan 573,50 naar voren zien te halen.
Was mijn uitkomst op het eerste blad 2.310,82 geweest, dan had ik uit de rij van 2.308,50 het getal 577,25 gehad moeten hebben.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Is dat gewoon het aanpassen van die formule van de andere oplossing? Of moet dat op een heel andere manier?

Alvast bedankt voor de moeite en excuses voor het "dubbel" plaatsen.

Groeten,
Micha

Laatst bewerkt:
Je komt al een heel eind als je dit alles in een voorbeeldbestandje propt en post.

Wijzig in je Vert.Zoeken-formule de 0 eens door 1 oftewel Onwaar door Waar.

Laatst bewerkt:
heb nu een versimpeld voorbeeld erbij gedaan. Bedankt Cobbe voor de moeite er naar te willen kijken en ik zal eens kijken of je tip werkt.

Heb je tabel op blad2 een originele naam gegeven : tabel

Dan kan je deze formule gebruiken:

Code:
==VERT.ZOEKEN(B2;tabel;3;1)

Bijlagen

Met volgende formule moet het ook lukken.
Code:
=OFFSET(Loontabel!$A$1;MATCH('Overzicht salaris'!B2;Loontabel!A:A;1)-1;2)
Voordeel is dat kolom A niet hoeft gesorteerd te zijn zoals bij de "VLOOKUP" functie

Offset = VERSCHUIVING
Match = VERGELIJKEN
Mocht je een NL versie hebben.

het lijkt idd simpeler dan ik dacht...
Met vert.zoeken kom ik al een heel eind (in eerste instantie dacht ik dat dit niet lukte, maar zal zelf verkeerd gekeken hebben). Bedankt Cobbe!

En mcs51mc, ik ga je tip ook zeker meenemen, bedankt voor de moeite! Wordt hierbij altijd naar het dichtsbijzijnde, lagere getal gezocht?

En hoe krijg ik het voor elkaar om eventueel naar het dichtsbijzijnde hogere getal te zoeken?

Laatst bewerkt:
Het laatste getal van de MATCH functie geeft aan hoe er moet gezoch worden:

1= kleinder dan; geeft het grootste getal uit de lijst kleiner dan of gelijk aan de te zoeken waarde
0= exact gelijk; spreekt voor zich :)
-1= groter dan; geeft het kleinste getal uit de lijst groter dan of gelijk aan de te zoeken waarde

bedankt mcs51mc, helemaal duidelijk!
Zal het eens gaan uitproberen of dit werkt.

En toen werd het stil... ... ;)

Is de vraag hierbij opgelost?
Indien ja, mag ik vragen deze op "opgelost" te zetten?
Waarvoor dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan