• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afronden naar beneden in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Kom ik weer met een rapport...
Bram heeft allemaal gemiddelde cijfers (zie voorbeeld). Maar de kinderen krijgen geen 10 als die 10 ook niet helemaal absoluut is. Dus Bram scoort een 9,33 en als laatsate in het voorbeeld een 8,67.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat die gemiddelde cijfers allemaal naar beneden worden afgerond? Dus die 9,33 een 9 en die 8,67 een 8 ? Die cijfers worden nl op een rapport geprint, maar nu afgerond naar boven. Dus een kind met gemiddelde 9,65 krijgt een 10.. En we willen dat graag naar beneden afronden.
Nu ken ik de formule afronden.naar.beneden, maar omdat het resultaat al van een verwijzing komt, krijg ik alleen maar foutmeldingen als ik met die afronden.naar.benenen formule ga knoeien..
HELLUP...

afronden

Bij het resultaat geen decimalen gebruiken.

jean

Ben je het onderwijs aan het automatiseren?

Wat wil je, alle cijfers naar beneden of alleen de cijfers tussen 9 en 10?

NB De functie in escel heet AFRONDEN.BENEDEN (in ieder geval bij mij).

Laatst bewerkt:
automatiseren levert (uiteindelijk) tijdwinst op.. en tijd is schaars in het onderwijs..
Maar goed.. Ik wil dus in principe dat alle 9, nog wat afgerond worden naar 9... Alleen een zuivere 10 mag een 10 blijven..
En ik ken de formule AFRONDEN.. maar ik kan m niet koppelen aan de verwijzing die reeds in de cellen staat.. maar ik ben blij met al jullie hulp op automatiseergebied..

Geplaatst door Wim1960
De functie in escel heet AFRONDEN.BENEDEN (in ieder geval bij mij).
Er bestaat in Excel zowel een functie afronden.beneden als een functie afronden.naar.beneden (of jij zou over een Excelversie moeten beschikken die ik niet ken ;)

DaanM wil hier kennelijk afronden.naar.beneden gebruiken. In zijn bijlage zien wij echter alleen het resultaat dat uit een ander werkblad is overgenomen, en niet hoe dat resultaat in dat werkblad tot stand is gekomen (en evenmin hoe de celeigenschappen daar staan ingesteld). Dat kan allemaal van belang zijn om de foutmeldingen te kunnen verklaren.
Het cijfer van(bijv.) B4 afronden is uiteraard gewoon:
=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(B4;0)
Je kunt ook rechtstreeks in B4 naar de betreffende werkmap en werkblad verwijzen. Zorg dan wel dat de mappen waarnaar je verwijst allemaal in dezelfde directory zijn opgeslagen.

maar is het niet mogelijk om de formule (verwijzing) zoals ie er hier staat uit te breiden met een afronden.naar.beneden gedeelte?

Natuurlijk kan dat.

Code:
=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN('D:\Daan\Lichtbaken\Groep 8\Cijferlijsten\[Overige vakken.xls]engels'!$T3;0)

Let op dat er geen spaties in voorkomen.

ik vind het helemaal super... Nu wil ik voor een volgende keer eigenlijk dat alleen de 9,5 t/m 9,9 afgerond worden naar beneden en de overige gemiddelden, gewoon zoals het hoort..
Of vraag ik nu heel erg veel?

ik vind het helemaal super... Nu wil ik voor een volgende keer eigenlijk dat alleen de 9,5 t/m 9,9 afgerond worden naar beneden en de overige gemiddelden, gewoon zoals het hoort..

=ALS('D:\Daan\Lichtbaken\Groep 8\Cijferlijsten\[Overige vakken.xls]engels'!T3<9,5;AFRONDEN('D:\Daan\Lichtbaken\Groep 8\Cijferlijsten\[Overige vakken.xls]engels'!T3;0);AFRONDEN.NAAR.BENEDEN('D:\Daan\Lichtbaken\Groep 8\Cijferlijsten\[Overige vakken.xls]engels'!T3;0))

En als je die lange verwijzing slechts 1 keer in wil voeren, zou je de cellen ook een naam kunnen geven (via "Invoegen-Naam-Definiëren"). De cel T3 waar we het hier over hebben, noem je dan bv. DaanEngels en die laat je verwijzen naar: 'D:\Daan\Lichtbaken\Groep 8\Cijferlijsten\[Overige vakken.xls]engels'!T3
De formule komt er dan zo uit te zien:
=ALS(DaanEngels<9,5;AFRONDEN(DaanEngels;0);AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(DaanEngels;0))
Nogmaals: zorg dat de Excelmappen waar je het over hebt in dezelfde directory zijn opgeslagen.

fra

Laatst bewerkt:
Geplaatst door DaanM

In de formule van fra kun je ook gewoon <9 gebruiken ipv <9,5 .... want 9,00000000...01 t/m 9,49999...9 worden in de wiskunde toch al afgerond naar 9.

Principieel punt (heeft niets met de formule te maken) is dat je in de wiskunde niet naar believen de ene keer wel en de andere keer niet kunt afronden. Als een 10 alleen een absolute tien mag zijn zul je meer decimalen moeten gebruiken om eerlijk te blijven in je rapportage (want dat is het cijfer). Waarom zou een 5,5 wel een hele zes zijn en een 9,5 niet een hele 10? Dat kan alleen vanuit een opportunistisch standpunt (de leerling mag niet denken dat hij/zij perfect is). Maar dan mag de leerling met 5,5 ook niet denken dat ie een voldoende heeft gescoord.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan