• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afronden op 1/2, + en -

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikkie19

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2004
Wie o wie kan mij uitleggen hoe je een cel kan afronden, waarbij er geen komma-getal is maar bijvoorbeeld een 6- of 7+.
Alvast bedankt!

Mikkie

Ik denk dat ik hier verder mee kan. Had gehoopt dat het met celeigenschappen zou kunnen, nu zal er dus gezocht moeten worden in een tabelletje. Is een oplossing, vraag me af of het nog anders kan!

In ieder geval bedankt!

Mikkie

hey zit al mee te denken alleen ...hoe gaat het rijtje dan

4.6 = 5 - ????
5.2 = 5 + ???

of gaat het anders .

5.2 = 5 -
5.5 = 5 +

.ben pas 15 jaar van school af en weet het echt ff niet meer :rolleyes:

Zat ik ook al mee, geen idee hoe je daar mee om gaat.
Met de + kwam ik in de knoop, wat is een 0+..., bij een 1- kan ik me nog iets voorstellen. Vandaar dat mijn rijtje alleen - kent en geen +.

Wat is het verschil tussen een 10- en een 9+, geen idee.. allemaal erg subjectie m.i.

N.b. t.a.v. de oplossing, ik kan me voorstellen dat je een eigen functie maakt en die dan gebruikt.
Wil wel een poging doen, echter ook is de vraag weer, wanneer gebruik je + en wanneer een -?

Twee manieren

Je kunt op twee manieren afronden.

Via opmaak
Met een functie

Via opmaak:
Hierdoor wordt de weergave aangepast Excel rekent WEL met de feitelijke getallen door. (5 plus 1 kan dan dus 7 opleveren want dan staat er feitelijk 5,4 plus 1,4)

Met een functie:
Daarna rekent Excel door met de afronding.
=afronden(CEL;0) levert dus de afgeronde waarde op.

Hey,

Nou ben er even vanuit gegaan dat het lijstje is

4,2 = 4+
4 = 4
4,5 = 5 -

en dan is hier de oplossing...tot 10 .. 10+ lijkt me erg veel
weet niet waarvoor het gebruikt wordt natuurlijk maar bedenk ik nog wel een oplossing voor als het ECHT nodig is.
:D :D :D

=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(",";A1;2));A1;ALS(WAARDE(RECHTS(A1;1))>=5;WAARDE(LINKS(A1;1))+1&" -";WAARDE(LINKS(A1;1))&" +"))

PS: zoals gebruikelijk bij dit soort dingen is van A1 uitgegaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan