• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afronden op de volgende maandag, woensdag of vrijdag

Status
Niet open voor verdere reacties.

AdindaB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jan 2019
Probleem 1: Hoe kan ik in excel een datum laten afronden op de volgende maandag, woensdag of vrijdag?

Het gaat om een cliëntenbespreking. De cliënten worden besproken op de 2e, 10e en 20e dag van de behandeling. Nu valt deze datum soms op een dinsdag, donderdag, zaterdag of zondag, de bespreking vindt echter altijd plaats op maandag, woensdag en vrijdag.

Het moet dus worden:
dinsdag -> woensdag
donderdag -> vrijdag
zaterdag of zondag -> maandag

Kan iemand mij helpen?

Probleem 2: Het originele bestand is gekoppeld aan een ander bestand. Het neemt die gegevens over. In sommige vakjes staat dan tijdelijk 1-1-1900, kan ik dat verbergen tot er 'echte' data staat? Ik voeg een foto toe.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijlagen

• testbestand.xlsx
    testbestand.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 34
  • excelvoorbeeld.jpg
    excelvoorbeeld.jpg
    129,7 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Je berekent de dag van de week, valt die op 2 dan wordt dat datum +1, enz...

Laatst bewerkt door een moderator:
We zijn altijd gek op voorbeeldbestandjes. Zonder wordt het altijd maar gokken wat waar staat. De formules die je nodig hebt zijn ook vrij eenvoudig te vinden als je even zoekt op deze site.

Laatst bewerkt:
Hallo,

In D2 deze code;

Code:
=ALS(WEEKDAG(B2+2)=1;B2+3;ALS(OF(WEEKDAG(B2+2)=3);B2+4;ALS(OF(WEEKDAG(B2+2)=5);B2+3;ALS(OF(WEEKDAG(B2+2)=7);B2+4;B2+2))))

en doortrekken naar beneden. Voor kolom E en F geldt hetzelfde principe.

Vraag 2

Voeg
Code:
ALS(B15="";"";Gegevens uit andere bestand)
toe

Laatst bewerkt:
Alles in 1 formule die je ook naar rechts kan doortrekken.

Code:
=$B2+CHOOSE(COLUMN()-3;2;10;20)+ISEVEN(WEEKDAY($B2+CHOOSE(COLUMN()-3;2;10;20);2))+(WEEKDAY($B2+CHOOSE(COLUMN()-3;2;10;20);2)>5)
Moet denk ik ook nog wel eenvoudiger kunnen.

Bijlagen

Beste JanBG,

Jouw eerste formule krijg ik niet werkend voor de 2e en 3e kolom, ik ben echt niet goed met excel!
Verder weet ik niet wat ik moet invullen bij 'Gegevens uit andere bestand'.

Beste VenA,

Jouw formule krijg ik helemaal niet werkend, in het Nederlands niet en niet in het Engels. Hij blijft #WAARDE geven of #NAAM geven. Aangezien de formule in het voorbeeldbestand wel werkt snap ik echt niet wat ik fout doe.

In ieder geval hartelijk dank voor jullie hulp.

Groet,
Adinda

Uiteindelijk toch met deze formule gelukt: =ALS(WEEKDAG(B2+2)=1;B2+3;ALS(OF(WEEKDAG(B2+2)=3);B2+4;ALS(OF(WEEKDAG(B2+2)=5);B2+3;ALS(OF(WEEKDAG(B2+2)=7);B2+4;B2+2))))

Verder maar alle vakjes die niet 'meewerken'/er niet mooi uitzien verborgen.

Dankjulliewel!

Ik zal het onderwerp op opgelost zetten.

Code:
=+$B3+D$1+KIEZEN(WEEKDAG($B3+D$1;2);0;1;0;1;0;2;1)
heb je de formule in mijn bestand nagekeken ?
daar tel je gewoon bij je startdatum 2,10 of 20 bij en daarna test je de weekdag van die datum.
Bij een maandag, dinsdag, ...., zondag tel je gewoon 0,1,0,1,0,2 of 1 erbij.
Poepsimpel.

Beste cow18,

Die formule werkte, totdat ik de gegevens ververste, dan vielen de 2, 10 en 20 in kolom D weg. Mocht je daar nog een oplossing voor hebben dan graag want jouw formule lijkt wel het meest simpel.

waarom die 2, 10 en 20 in D1:F1 wegvallen, dat kan ik niet zeggen.
Zit er daar ergens een macro bij jou ?
Natuurlijk zijn die essentieel.
Verander anders de formule in kolom D door (voor D3 en daarna doorkopieëren)
Code:
=+$B3+[COLOR="#FF0000"]2[/COLOR]+KIEZEN(WEEKDAG($B3+[COLOR="#FF0000"]2[/COLOR];2);0;1;0;1;0;2;1)
die rode 2 vervang je nu door 10 en 20 in kolom E en F;
Daarna heb ik die cijfers in D1:F1 niet meer nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan