afronden van getallen in tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japsur

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2004
Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleempje met mijn database. Ik heb een tabel uit access gekoppeld aan een bestand in excel. Nu wil ik in excel dat de waarden er mooi uit komen te zien, met 2dec. Maar in excel kan ik de dec. niet wijzigen omdat deze gekoppeld is in access. Als ik nu naar access toe ga, naar mijn tabel waaraan het excelbestand is gekoppeld zie ik de fout. Hier zijn de waarden gewoon afgerond, dus bijv. 5.10 wil ik hebben staan maar er staat 5,1. Dit vind ik niet netjes en ik heb al gekeken of ik de veldeigenschappen van een veld uit de tabel kan wijzigen, maar helaas. Deze tabel wordt gevuld door 3 toevoegqueries. Deze staan wel goed afgesteld op 2 dec. De waarden in de tabel zijn tekstwaarden.
Overigens heb ik in access een rapportje gemaakt van deze tabel. Ook hier staan die waarden met zo snel mogelijke afronding geplaatst.
Weet iemand hoe ik deze gegevens wel mooi kan krijgen in de tabel?? Of is hier geen mogelijkheid toe?:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Hallo Jaspur,

Als je in tabelopmaak het eigenschapveld FORMAT de juiste waarde geeft (als ik mij niet vergis, iets in de zin van 0000,00). Komt het dan niet goed?

Groetjes van Marrosi

Nee dit werkt niet, de waarden blijven nu nog steeds zoals ze zijn. Ik heb voor de waarde invoermasker nu staan: 0000,00;0; maar dit helpt ook niets. Nog andere suggesties ?:rolleyes:

Niet het veld invoermasker moet je vullen maar de waarde 00,00 moet je zetten in het format veld van de eigenschappen van de tabel

Ben ik nu zo dom of lijkt dat alleen maar zo. Ik kom er niet uit, ik heb vanalles al geprobeerd, maar het lukt me niet. Die "rot"waarden willen niet veranderen.
Ik heb maar een plaatje bijgevoegd.

Jaspur,

Het is uiteraard geen kwestie van dom te zijn.

Volgens mij moet je iets in de zin van 0000,00 invullen in het veld FORMAT (als ik me niet vergis is dit NOTATIE in de Nederlandse versie).

In de notatie 0000,00 geeft iedere nul aan dat er op deze positie ofwel een cijfer ofwel een nu moet komen.

Je zal dus sowieso 5,10 krijgen en niet 5,1.

Lees eventueel ook eens de helptekst in verband met notatie; dat wil ook wel eens verhelderend werken.

Groetjes van Martin & Rosine

Je kunt het probleem inderdaad met format uitvoeren, maar dit heeft geen enkele zin op een tekst veld. Wijzig het veldtype in numeriek en je zult versteld staan...

Grtz,

Ja dit is allemaal wel mooi bedacht, maar nu als ik het veld ipv tekst numeriek maak rond hij mijn waarden af, kan ik wel instellen met 0000,00, maar dan blijft ie werken met afgeronde getallen dus dan wordt het 0005,00 maar het moet 5,10. Ja haal 3 nullen weg, maar dan houdt je nog 5,00 over.

De tabel wordt gevuld via 3 toevoegqueries. Geen tabelmaakqueries. Ligt hier misschien de fout?

Marrosi@home,

Bij jou methode verandert er geen waarde. De getallen blijven precies zo zoals ze zijn.

Ik heb even een testje gedaan. Ik maak in een tabel een kolom aan van het type numeriek. Als "Field Size" geef ik "Double" op en als Format "Fixed" met Decimal Places "2".

Ik krijg in deze tabel geen andere waarden dan getallen met 2 cijfers achter de komma. Hoe je de waarden in de tabel zet maakt niet uit. De tabel beslist hoe de weaarden worden opgeslagen.

Als het nu nog niet lukt, plaats dan de DB even. Wellicht kan iemand zien wat er nu mis gaat...

Grtz,

Sry, maar hij blijft mijn waarden afronden op hele getallen en ik kan de DB ook niet hier neer zetten, zit te veel vertrouwelijke informatie in die ik dan prijs zou moeten geven van andere mensen dus dat kan ik niet doen. (ook buiten tabellen ed om).

Wat jij hebt gedaan is een tabel gemaakt en daar eeen kolom met numeriek veld 2 dec en vast. Maar ik denk dat het er wel mee te maken heeft dat is dat deze tabel gevuld wordt door 3 toevoegqueries. Ik denk dat hier het rare zich bevindt. Ligt het misschien aan de algehele opties of iets dergelijks.;)

Het kan niet liggen aan de toevoegquery's. de tabel beslist hoe de data wordt opgeslagen.

Plaats als dat mogelijk is de DB even met wat fictieve gegevens. Als het idee er maar van duidelijk wordt...

Grtz,

Het is me toch nog wel een fixie DB te maken.
In de queries staan de gegevens nog goed, het betreft het kogelstoten, verspringen en hoogspringen. Deze heb ik expres ingevoerd op bijv. 9.60. Als je op de toevoegquery drukt kun je na afloop in de eindstand tabel zien dat ie er 9,6 van heeft gemaakt. Deze wil ik dus weer 9,60 hebben. Voor de sprint, middelafstand, en de niet ingevoerde waarde hoeft dat niet. De middel en de 2 andere loopevenementen betreft een datum/tijd wat ie wel goed doet. En sprint als je daar bijv. 13.0 sprint komt daar nog een correctie van 0,24 bij, dus deze kolom eindigt altijd op een 4 omdat de invoer in 0,1 gaat. Ik hoop dat het wat duidelijk is.
Als je naar het speerwerpen kijkt, ik heb 3054 (30.54m) ingevoerd, deze waarde staat na correctie perfect op 2 dec.

Laatst bewerkt:
Nou ik heb m'n DB geplaatst, maar is er nu niemand die voor mijn probleem een oplossing heeft?

Please help me:rolleyes: ?!

Bedankt hooija, ik was kennelijk vergeten om er een double van te maken, stom stom van mij, maar goed. Het is nu perfect. Bedankt!!:thumb:

afronden in access

Ik krijg het helaas niet voor elkaar om in access een iets andere afronding te doen.

De bedoeling is dat het getal 100 (0f 101) naar 102 wordt afgerond (het eerste getal dat deelbaar is door 3). Het getal 102 blijft dus 102.

In Excel is de formule (zie bijlage):
=AFRONDEN.BOVEN(..celverwijzing..;3)

Dat zou ik graag in een expressie gieten bij de queries in zo'n vorm:

3maat: afronden.boven([breedte];3)

De waarde 100 staat in de "breedte", de afgeronde waarde komt dan in de expressie "3maat" naar voren. In Excel werkt het feilloos, maar in access krijg ik foutmeldingen.

Wie-o-wie helpt mij? Op de volgende bladzijde heb ik nog een plaatje bijgevoegd over hoe ik nu in access bezig ben ...

Groet,
Helma

Bijlagen

• 3maatvoorbeeld.jpg
    3maatvoorbeeld.jpg
    18,7 KB · Weergaven: 98
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan