afronden van getallen in tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
ter voorbeeld nog even hoe ik nu in access bezig ben ... zie bijlage.

Het is vast heel simpel, maar ik kom er zelf niet uit. De haakjes verspringen, etc.

Alvast bedankt,
Helma

Bijlagen

• 3maatacc.jpg
    3maatacc.jpg
    14 KB · Weergaven: 25
Ja het is simpel. Probeer eens wat andere haakjes. Volgens mij heb je te weinig haakjes gebruikt:
probeer deze eens:
3maat: (afronden.boven([breedte]);3)
of deze, ik kan nu niet testen omdat ik daar om het moment de mogelijkheid niet voor heb:(
3maat: afronden.boven(([breedte]);3).
en als deze niet werkt, de laatste mogelijkheid:
3maat: (afronden.boven(([breedte]);3))

Wat je fout doet: je wilt berekenen met gegevens uit een dezelfde query, dat kan, maar als je dan een kolom in je expressie invoert, moet je deze altijd tussen () zetten, dan werkt ie altijd. na de ; hoef je als je dus geen nieuwe kolom meer gebruikt, maar een getal zoals nu geen () gebruiken. Bij de 2e mogelijkheid van mij, zie je aan het begin een haakje (2, maar die ene is voor breedte) en aan het eind, deze is ervoor om het aantal haakjes ( evenveel is aan het aantal ) haakjes.
Meestal is het een kwestie van b-tje proberen als je nog niet helemaal thuis bent tussen de ().
Ik hoop dat dit wat duidelijk is?

Allereerst heeel hartelijk bedankt voor je (snelle) reactie Japsur. Uiteraard heb ik alle opties geprobeerd (ook die van jou erbij). Het probleem zit hem hierin: ik krijg de foutmelding "De expressie bevat een ongedefinieerde functie afronden.boven".

Ik kan deze functie blijkbaar niet zo 1-2-3 in de expressies toepassen (hij wordt wel in de help weergegeven, mijn versie van MSAccess is wel goed).
Misschien moet je er een stukje voor programmeren en dat weer aanroepen. Maar dat kan ik niet.

Bovendien: als het in Excel zo gemakkelijk is, dan hoeft het in Access toch ook niet zo moeilijk te zijn.

Ik wacht met spanning af.

O ja, ik heb ook nog gekeken naar round en roundup, maar deze functies werken beide anders dan afronden.boven. Ik denk dat ik met de uitleg op http://support.microsoft.com/?kbid=209996 een eind zou komen, als ik er maar meer vanaf wist. Ben een eend in zulke programmeertaal.

Groet,
Helma

Laatst bewerkt:
ja idd, afronden.boven is er niet in access zo 1,2,3.
Ik heb voor het gemak maar ff de code die in het vorige bericht hierboven als link staat weergegeven weergegeven. Ikzelf heb er ook de ballen verstand van, misschien dat iemand anders je kan helpen. Dit is ook wel een handig weetje om te weten deze vraag.

Function RoundToNearest(dblNumber As Double, varRoundAmount As Double, _
Optional varUp As Variant) As Double

Dim dblTemp As Double
Dim lngTemp As Long

dblTemp = dblNumber / varRoundAmount
lngTemp = Clng(dblTemp)

If lngTemp = dblTemp Then
RoundToNearest = dblNumber
Else
If IsMissing(varUp) Then
' round down
dblTemp = lngTemp
Else
' round up
dblTemp = lngTemp + 1
End If
RoundToNearest = dblTemp * varRoundAmount
End If
End Function

Volgens mij moet dat ook op een andere manier kunnen probeer het volgende eens Int(([getal]/3)+0,8)*3

Vers uit bed, zie nieuwe posts. Ik ga het meteen proberen. Hartstikke bedankt. Kom ik er nu niet uit dan meld ik me wel weer. ....

even later ...

Hooija, ontzettend bedankt! Dit is precies wat ik zocht. :thumb: Happy!!!! Kan ik mooi weer verder met mijn database.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan