• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afronden van verkoopprijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JordyBarneveld

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2007
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over afronden. Ik wil graag (verkoop)prijzen afronden, stel:

12.22 moet worden 12.45
14.68 moet worden 14.95
17.33 moet worden 17.45
19.98 moet worden 19.95
20.06 moet worden 19.95

Zoals je ziet, moeten het leuke verkoopprijzen worden. Ik weet niet goed hoe ik dit moet gaan doen. Ik heb zelf al AFRONDEN.N.VEERVOUD geprobeerd maar ik denk niet dat dit de juiste is.

Wie kan me helpen?

Jordy,

ik heb in een engelse versie van Excel de functie Ceiling zitten. Deze rond af naar het dichtsbijzijnde veelvoud. Naar 0.5 afronden en dan 0.05 eraf trekken:

=CEILING(B3,0.5)-0.05

Ik weet niet wat de nederlandse vertaling is maar wellicht AFRONDEN.N.VEELVOUD

Zie ook het bijgevoegde voorbeeld (hierin wordt Ceiling waarschijnlijk automatisch vertaald naar het Nederlandse equivalent)

Ron

Bijlagen

Mooie oplossing Ron, maar bij 20,06 moet het 19,95 worden en bij jouw formule wordt dit 20,45.

Daarom heb ik al een vraag gesteld of het meerde bedragen zijn of 1 enkele. Als het een enkele is dat is het makkelijker met de hand te doen.

Jordy

welke regel zou jij zelf gebruiken om de prijzen op te stellen? Dus als je dat op een blaadje papier met de hand zou moeten doen?

Met Wigi eens dat je dan de juiste uitgangspunten moet kennen. Maar ook niet al te moeilijk op te lossen:

AFRONDEN.N.VEELVOUD (B1-0.2;0.5)-0.05

waarbij de 0.2 een voorbeeldje is

Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan