Afronden

Status
Niet open voor verdere reacties.

P. Men

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2002
Hallo,
:confused:
in een query wil ik een doormiddel van een formule 2 getalen door elkaar delen, dit is geen probleem. Maar nu wil ik dat de uitkomst wordt afgerond naar boven. Ik weet dat er in excel de functie roundup bestaat, is er in access ook een dergelijke functie beschikbaar? of is er een andere manier om dit voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

groet, Pieter

In Acces is dat de functie Round(expressie,aantal decimalen)

daar was ik al achter, maar dan wordt het getal afgerond. Maar ik wil juist dat het getal naar boven afgerond wordt.

Dan kan je het aantal decimalen weglaten. 78,43 wordt dan 78 en 78,51 wordt dan 79.

Tel een half op bij de uitkomst en dan gewoon afronden. Gaat dan helaas alleen maar fout als het antwoord exact geheel is (want dan wil je niet naar boven afronden).

er moet toch ook een manier zijn om op een correcte manier naar boven af te ronden? Het meerendeel van de uitkomsten is namelijk al geheel getal....

Laatst bewerkt:
Als C het resultaat moet zijn van A/B, waarbij als C een rest heeft het getal naar boven wordt afgerond, kun je dat oplossen met:
C: IIf(([A]/-Int([A]/)>0;Int([A]/)+1;Int([A]/))

In spreektaal wil dit zeggen dat als het resultaat van de deling geen geheel getal is het resultaat gelijk wordt aan het resultaat zonder decimalen verhoogd met 1; als het resultaat van de deling wel een geheel getal is, dan blijft het zo.
Dus:
10/2 --> 5
10/3 --> 4

Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan