• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afronden

Status
Niet open voor verdere reacties.

vivitje

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2011
ik wil een waarde afronden naar bijvoorbeeld € 1,10 , € 1,20, € 1,30 enz. maar de ene keer moet het naar boven afgerond worden en de andere keer naar beneden. Hoe kan ik dit het beste doen?

Hiermee?

Code:
=AFRONDEN(A1;1)

Cobbe

De formule van Cobbe klopt, zet in A1 je getal en je celopmaak op getal - 2 decimalen en het werkt. De A1 in de formule kan jezelf aanpassen naar de cel die voor jouw bestand nodig is.

Succes,

Is het dan niet +afronden(A1;1)?

Tenminste, in mijn UK versie moet ik altijd +round(a1;1) zijn

Getest: Beide werken!

Laatst bewerkt:
help

Is het dan niet +afronden(A1;1)?

Tenminste, in mijn UK versie moet ik altijd +round(a1;1) zijn

Getest: Beide werken!

als ik het getal er in zet dan doet ie het wel, maar als ik de cel erin zet dan krijg ik weer
"0". Kan dit te maken hebben dat in deze cel al de uitkomst staat van een eerdere formule (verhoging met 5%)?

Probeer het eens met een voorbeeld bestandje waar het probleem in voorkomt.

als ik het getal er in zet dan doet ie het wel, maar als ik de cel erin zet dan krijg ik weer
"0". Kan dit te maken hebben dat in deze cel al de uitkomst staat van een eerdere formule (verhoging met 5%)?

Kijk eens naar de celeigenschappen. Ziet Excel jouw waarde wel als een getal?

Dit snap ik ook (gelukkig),maar wat ik eigenlijk wil hebben is dat ik dit niet hoef te kopieeren maar dat het gelijk in de cel afgerond wordt. Anders moet ik hier rijen tussen gaan zetten en dan weer kopieren,plakken speciaal en dan waardes

hebben jullie hier een oplossing voor of kan het niet anders

Code:
=AFRONDEN('Formule';1)

Dit hadden we toch al zien passeren?

Cobbe

?

ja maar dan moet ik de "originele getallen" staan?

mijn bedoeling is dat A5 t/m E10 vervangen worden door A14 t/m E19

maar dat lukt me niet. Of althans niet zonder tussenstap, kopieren, plakken speciaal en waardes.

Is dit niet mogelijk?

En sorry, begrijp H14 en H19 niet.

Nog 1 keer.

Hoe komt de waarde in cel A5?

bv =G2*11

Dan wordt A5 --> =Afronden(G2*11;1)

Capiche?

Cobbe

Onder het motto "Moeilijk gaat ook"

H14 is het afronden van een cel die op zich ook al een formule bevat, de som van alle bovenliggende cellen. Dus 2 cellen nodig voor het uiteindelijk resultaat.

H19 is de "all-in-one" oplossing. Dus één cel met een gecombineerde formule die alles optelt en op de juiste manier afrond.

Cobbe gaf je een theoretische benadering van de oplossing, ik een praktische met "Som" als voorbeeld.

Aangezien we niet de volledige data krijgen moeten we wel improviseren.
Wens je een correcte oplossing, bezorg ons dan de juiste data om mee te werken... ...

Laatst bewerkt:
excel

het is geen uitkomst van een som; dat wil zeggen. er stond een getal, dit heb ik met 5%verhoogd.

nou, zal het nog een keer uit leggen (sorry voor alle onduidelijk)

het gaat om een prijslijst in excel. De prijs die er stond heb ik met 5% verhoogd. De oude prijs is overschreven door de nieuwe prijs. hier komen getallen uit, zie excel sheet. Deze wil ik (het liefst zonder tussenstap) af laten ronden op 0,00 0,10 0,20 0,30 enz.

Is dit mogelijk (zonder tussenstap)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan