• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afrondingsprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ton501013

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 sep 2014
Er gebeurt -voor mij dan- iets raars in Excel.
Zie de bijlage.
Eerst vind je daar een reeks getallen die correct worden opgeteld.
Dan begint de verassing: cel d49 wordt ineens afgerond. Niet aangegeven in de celeigenschappen of anderszins voor zover ik weet...

Als ik de inhoud van de cel in de opdrachtregel opnieuw aanklik en enter dan rekent excel de boel weer correct. Opslaan en opnieuw opvragen levert echter een repetitie van ghet probleem op.

Iemand enig idee???

Met groet,

Ton vdv

Bijlagen

Ik heb je bijlage bekeken maar kom het probleem niet tegen. Wat ik ook doe, er staat in D49 altijd het correcte getal met 2 decimalen.
Geen idee dus wat de oorzaak van je probleem kan zijn.

Niet dat het wat uit zou moeten maken, maar in D45 staat:
Code:
=+SOM(D3:D43)
Haal daar de + eens weg.

Laatst bewerkt:
Onderschrijf de ervaring van edmoor. Ik D49 gebeurt niks geks. Zou ook vreemd zijn, gezien dat de formule getallen optelt waar maar 2 decimalen in zitten. Dus hou wou je daar dan meer decimalen bij halen?

Het probleem doet zich op mijn computer niet voor, ook niet als ik het bestand herhaaldelijk open en ook niet na aanbrengen van wijzigingen. Het is echter bekend (al sinds het bestaan van Excel 95) dat in het programma afrondingsfouten kunnen ontstaan (dat heeft te maken met binair rekenen, ik ga daar nu niet verder op in).
Gebruik in D49: =AFRONDEN(SOM(D45 : D47);2) en kijk of daarmee je probleem wordt opgelost. (als AFRONDEN een foutmelding geeft, probeer dan AFRONDing, welke van de twee je moet gebruiken hangt af van de Excelversie die je gebruikt en het geïnstalleerde servicepack).
En verder: in je formules =+SOM(D3 : D43) ; =+D49/3 ; =+D49/3*2 kun je de plustekens weglaten.
NB: als er spaties in formules staan hierboven, dan is dat om te voorkomen dat er een smiley wordt weergegeven.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan