• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afrondingsregels - loonmatrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

JulieStevens

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 apr 2024
Ik wil graag een formule die het me toelaat afrondingsregels toe te passen. Wij passen een indexering toe van 2%.
In het voorbeeldbestand zie je in kolom B het vroegere uurloon en in kolom D het nieuwe uurloon dat we doorkregen van ons sociaal secretariaat.
In kolom C heb ik een formule met behulp van CEILING gebruikt. Echter zijn er toch een paar afwijkingen, deze zijn geel gemarkeerd.

Dit zijn de afrondingsregels:
- er wordt geen rekening gehouden met de 5de decimaal indien deze lager is dan 5;
- indien de 5de decimaal gelijk is aan of hoger is dan 5, dan wordt de 4de decimaal met een eenheid verhoogd;
- daarna indien de 4de decimaal niet gelijk is aan 0 of 5, zal het resultaat van deze rekenkundige afronding worden aangepast tot de hogerliggende nul of 5, zijnde tot het hogere halve duizendste.

Heeft iemand voor mij de ultieme tip?

Bijlagen

Hallo,

Bekijk de bijlage eens.
Ik heb het vermoeden dat met jouw berekening nog meer niet goed gaat.
De bijlage is een .xlsx bestand en het geheel is berekend met power query maar aangezien jullie, aanname, nog met .xls werken zal het bij jou niet met dit bestandje gaan lukken.
Je kan wel eens controleren of de getalletjes nu wel kloppen.

Bijlagen

Bedankt voor je reactie.
Het zijn enkel de geel gemarkeerde velden die niet overeenkomen. Het bestand dat jij doorstuurde komt niet overeen met de afrondingsregels en de nieuwe uurlonen....

Ik kan de nieuwe uurlonen steeds opzoeken in ons sociaal secretariaat maar wil voor mezelf een bestand bijhouden waarin ik mijn eigen berekeningen kan maken zodat ik het niet steeds moet opzoeken.

Mij lijken de berekeningen van het sociaal secretariaat nogal afwijken van een verhoging van 2 %.
Deel de getallen in kolom D maar eens met die in kolom A.

Als je de voorgeschreven afrondingsregels volgt:
uurloon 18,7025*1,02=19,07655
Vijfde decimaal is een 5, dus vierde decimaal met een eenheid verhogen, oftewel afronden:
uurloon=afronden(19,07655;4)=19,0766
Vierde decimaal is niet 0 of 5, dus hogerliggende 0, dus uurloon wordt 19,0770
Precies wat jij ook hebt berekend, dus het sociaal secretariaat heeft een fout gemaakt.

De afrondstap op 4 decimalen heb jij overgeslagen, als je die wel toepast wordt het uurloon 20,4515 wel goed verhoogd.
De formule in kolom C wordt dan: =AFRONDEN.BOVEN(AFRONDEN(B8*1,02;4);0,0005)

Ik heb ondertussen nog even contact gehad met ons sociaal secretariaat en kreeg nog deze uitleg.

Toegepast op deze situatie wordt dat
18,7025 * 0.02 = 0,37405
1ste afronding: 0,3741 (5 wordt naar boven afgerond)
2de afronding: 0,3740 (1 wordt naar beneden afgerond)

18,7025 + 0,3740 = 19,0765 (bijtelling wordt niet afgerond)

Kan je mij hier nog verder mee helpen om de juiste formule te vinden? Ik zie het niet meer... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan