• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afrondkwestie

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartbe

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
Hallo!

Ik heb een vraag. Zie het bijgevoegde document. Daarin staan allerlei getallen in kolom A. In kolom B zou ik ze graag afgerond willen zien.
Er is hierbij een belangrijk aandachtspunt:
Wanneer een getal ,1 of ,2 is, dus bijvoorbeeld 2,1 of 2,2, moet het 2 worden.
Wanneer een getal ,3 en hoger is, dus bijvoorbeeld 2,3 of 2,8, moet het 3 worden.

Ik heb gezocht op internet en wat dingen uitgeprobeerd met de roundup functie alleen kom ik er niet uit. Mijn vraag is: wat is de formule die ik moet gebruiken?

Alvast bedankt!

Hartelijke groet,

Bart

Bijlagen

bv

Code:
=ALS(REST(A2;1)<0,3;AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(A2;0);AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A2;0))

Dank voor de reactie! Wanneer ik deze formule gebruik komt de foutmelding #value!. Heb 'm zo geconverteerd naar het Engels: =IF(MOD(A2;1)<0,3;ROUNDDOWN(A2;0);ROUNDUP(A2;0))

Of

Code:
=INTEGER(A2)+(REST(A2;1)>0,2)

Overigens hebben veel getallen 2 cijfers achter de komma, dus bijvoorbeeld de 45,2 in A13 wordt 46 omdat de 45,2 geen 45,2 is maar 45,23.

Hij werkt, bedankt allebei voor de oplossingen! En je hebt inderdaad gelijk Marcel, goed om nog even uit te zoeken.

Fijne dag!

Vertaling is met "," i.p.v. ";" dacht ik?
Code:
=IF(MOD(A2,1)<0.3,ROUNDDOWN(A2,0),ROUNDUP(A2,0))

Nee hoor, dat zijn verschillende instellingen: je hebt de taal in Office en je hebt land/regio-instellingen in Windows en die laatste regelen in principe de ; of , (tenzij je dat bij de geavanceerde Excel opties weer aanpast).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan