• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afschrift in excel meerdere (zelfde) winkels onder 1 naam zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

huppelpaard

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2018
Hoi allemaal ik probeer al een tijdje een sheet te maken waarmee ik mijn administratie bijhoud.
Wanneer ik een nieuwe bankafschrift toevoegt aan excel dan word er automatisch een keten aan gehangen als deze omschrijving al bestaat

Bij de bank heb je ook zoiets (bedrag uitgegeven aan tanken,vaste lasten,boodschappen.....)
echter is dit een optelling van alles en ik wil stukken scheiden van het geheel.

voorbeeld
kolom B Naam / Omschrijving
Action 1104 Vlissingen NLD
krijgt de waarde Action bij kolom Keten

elke keer als ik bij de action in vlissingen een aankoop doet dan zal bij het toevoegen van de bankafschrift automatisch de keten Action komen te staan

Maar als ik nu een aankoop doet bij de action in arkel dan moet ik dus zelf weer een keten hangen aan Action 1173 Arkel NLD
Ik weet dat je niet alles in kan stellen maar het zou fijn zijn om winkels waar je veel komt (meerdere vestigingen) vooraf een keten te geven.
Denk hierbij aan tankstations, action winkels, zoektermen als eten.

zoals je ziet staat bij Albert hein #N/B dit komt omdat de keten niet gevonden word dit moet ik nu dus elke keer invullen als er een nieuwe winkel staat.

Weet iemand hoe je dit het beste kan doen?

Bijlagen

Je hebt een lijstje nodig met ketennamen waar je veel komt. In bijlage heb ik die gemaakt.
Verder heb ik aangenomen dat je Excel 365 gebruikt. Als dit niet zo is moet de oplossing wat anders.

Bekijk maar eens.

Bijlagen

Het werkt fantastisch Alex!

ik heb nu mijn hele sheet aangepast en de formule naar eigen wens aangevuld.
Ik ben er heel erg blij mee! enorm bedankt:thumb:

Ik snap precies wat de frustratie is. Ik vond het zelf enorm veel werk om iedere keer weer een bankbestand aan te passen. Maar sinds ik bekend ben met powerquery, kun je op zich ook een bankbestand intact laten en elke periode aanvullen. Dan met Power Query een connectie maken met het bankbestand en in de power query editor kun je allerlei slimme bewerkingen doen, die na het toevoegen van nieuwe regels automatisch opnieuw worden gedaan. Hierdoor wordt het werk wat je aanvullend moet doen, steeds minder. Je kan bijvoorbeeld zoeken op Albert Heijn en als dat in de omschrijving staat met als type betaalautomaat, dan moet de nieuwe omschrijving Albert Heijn worden.

Je kunt dan inderdaad ook een soort stamtabel opnemen zoals voorgesteld door AlexCEL.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan