• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AFschrijving berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

duffa

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
Hallo,
Ik heb een probleempje waarvan ik niet weet hoe ik de formule moet gaan maken.

Probleem is:
Jaar van aanschaf, 1e Jaar doorbelast, 2e jr db, 3e jr db, 4e jr db.

Dus als ik iets aanschaf moet het in 4 jaar worden doorbelast
Dus aangeschaft in 2012, moet tm 2016 (2012,2013, 2014,2015) doorbelast worden voor een x bedrag
Nu moet ik, denk ik tenminste, ook een controle uitvoeren voor iedere jaar dat het doorbelasting jaar niet hoger uitkomt dan 2016 in dit geval. Iets met controle van het systeemjaar?

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden zonder een voorbeeldbestand.

Hoi Cobbe,

Bedankt voor je tip maar dit is niet wat ik zoek. Afschrijvingen zoals in het voorbeeld van jouw tip zijn bekend.

Het gaat mij om jaar van aanschaf 2012, dan belast ik gebruik 3 jaar door incl jaar van aanschaf. Dus 2012, 13, 14.
Ik zoek een formule waarmee gecontroleerd wordt dat ik in 2012, 13 en 14 een doorbelasting kan doen en in 2015 niet meer.
Dus ik denk dat ik iets moet doen met het jaar van de systeemtijd

Duffa,

Ik begrijp je vraag niet, ten eerste worden investeringen afgeschreven en niet doorbelast naar andere jaren.
Verder worden afschrijvingen berekend door een afschrijvingsstaat te maken (kan ook natuurlijk in een boekhoudpakket
als het programma daarin voorziet) waarin de investeringen zijn opgenomen en de jaarlijkse lasten berekend.
Jaarlijks (of maandelijks) worden de afschrijvingen dan geboekt op basis van de afschrijvingsstaat.
Ik zie niet wat de systeemdatum daarmee van doen heeft. Dit zou problemen kunnen geven als je
in de boekhouding terug wil kijken naar voorgaande jaren.

Een voorbeeld van een afschrijvingsstaat zoals ik deze gebruik stuur mee.

Bekijk bijlage HelpMijBerekenAfschrijvingen.xlsx

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan