• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afschrijvingen 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
leo, de afschrijving in 2016 is bij jou 16000, ik krijg daar 18000 uit.
de volledige afschrijving voor de investeringen in 2015 = 8000+4000=12000
plus Q1 van 2016 = 3/4 * 4000=3000
plus Q2 van 2016 = 2/4 * 4000=2000
plus Q3 van 2016 = 1/4 * 4000=1000

totaal:18000

Laatst bewerkt:
@ Sylvester,

klopt helemaal, 1 kwartaal van 2015 vergeten bij afschrijving 2016 :confused:

hierbij rechtgezet

mvg
Leo

Bijlagen

Daarnaast houdt jouw afschrijving niet op wanneer de afschrijfduur verlopen is. Nu werkt het en ziet het er goed uit maar bij aanpassen/doorvoeren gaat je bestand nat...

ik heb tot nu toe niet de oplossing voorbij zien komen die dit ondervangt en zie snel ook geen mogelijkheden (behalve de oplossing van Alexcel, met totaaloverzicht)

Okee, dan nu het fysieke voorbeeld

Bekijk bijlage _Afschrijving L3.xlsx

In bovenstaand bestand pakt ie nu een afschrijving van 30.000 voor 2016, terwijl er nog maar 12.500 af te schrijven is. (Zonder VBA, al weet ik niet hoe die hier toe te passen) gaat het gewoon niet lukken om die tijdstippen er aan vast te koppelen in 1 regel

Tja, als je 1 jaar invult

denk niet echt dat er door TS een oplossing gevraagd werd voor investeringen die maar over 1 jaar lopen.

mvg
Leo

het maakt niet uit hoeveel jaar je instelt. Met 1 jaar is het probleem duidelijk zichtbaar. Als de gebruiker kiest voor een afschrijvingsduur van 10 jaar in 2015 een investering doet en in 2018, zal de afschrijving van de investering van 2015 in jouw formule doorlopen tot 2028. Daarmee heeft de gebruiker in de periode 2025-2028 onterecht een afschrijving staan. Simpelweg omdat de formule in 2025 niet meer "weet" dat de eerste investering 10 jaar geleden gedaan is.

Afhankelijk van de manier waarop de gebruiker het bestand wil gebruiken, is het niet geschikt

inderdaad, 2017,2018 of later is niet meegenomen maar dit zou eenvoudig aan te passen zijn,
maar dan moet geweten zijn over hoeveel jaren er investeringen gebeuren voor 1 project.
Ik ben uitgegaan van 2 jaar omdat TS dat heeft aangeven, en wat eerste 3 kwartalen van 2015 als investering staat
is in 2025 afgeschreven, en wat in 4 de kwartaal 2015 en volledig jaar 2016 als investering staat is in 2026 afgeschreven, dus er
wordt wel rekening mee gehouden.

maar denk vooral dat het aan Gertjan is om ons duidelijkheid te geven.

mvg
Leo

Ik wil de afschrijvingen van investeringen inzichtelijk maken.
Dat zou ik met een grafiek doen zoals in bijlage Blad1. De gebruiker zou niet veel meer hoeven doen dan de tabel met investeringen wijzigen en de grafiek refreshen.
Toelichting:
- de gebruiker ziet Jaren en Kwartalen maar "op de achtergrond" (verborgen kolommen) wordt gerekend met 60 perioden van 1..60. Dat hoeft nooit gewijzigd te worden, ook al zijn we 5 jaar verder. Als je over 25 jaar afschrijft moeten het 100 perioden worden.
- de invoer op Blad1 wordt mbv Power Query getransformeerd naar de tabel op Sheet1, de eerste twee kolommen. Heb je geen Power Query dan kun je dus niet refreshen.
- op Sheet1 wordt het huidge Beginjaar en het aantal perioden gedefinieerd
- in de tabel op Sheet1 wordt de Periode 1..60 weer terug vertaald naar Jaren en Kwartalen (laatste twee kolommen)
- de tabel op Sheet1 is input voor de draaitabel op Sheet2
- de grafiek op Blad1 heeft de draaitabel als input.
Sheet1 en Sheet2 kun je voor de gebruiker verbergen.
Om het helemaal af te maken kun je nog een change eventhandler toevoegen aan Blad1 om de grafiek automatisch te verversen. Dan moet de xlsx uiteraard wel een xlsm worden.

Het liefst gebruik ik geen extra kolommen.
Helaas, dat is hier dus niet gelukt. Wat is er mis met hulpkolommen? Die maken je formules eenvoudiger, en dus beter te onderhouden.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan