Goedenavond allemaal,
Ik heb een Excel-probleem waar ik niet helemaal uit kom. Ik zal mijn best doen om het te verwoorden, maar voor de duidelijkheid heb ik ook een bestandje toegevoegd.
In kolom A wordt de inkoopdatum van een voertuig ingevuld. In kolom B wordt de verkoopdatum gezet en in kolom C zijn de afschrijvingen die in de tussentijd verwerkt moeten worden.
Dit betekent dat als de inkoopdatum op 28 februari is, de verkoopdatum op 4 juni en de afschrijving in deze periode €2000 is, dat over de maanden maart t/m juni in elke maand €500 afschrijvingen geboekt moeten worden. Ik wil hier een automatische formule van maken zodat achter de maanden (zie A14 tot A25) de betreffende afschrijving getoond wordt.
Mijn gedachtegang tot nu toe is de volgende: Als het jaar in kolom A gelijk is aan 2023, doe dan C1:C4 gedeeld door (Maand(C1:C4) minus Maand(B1:B4)). Daarop kwam ik op de volgende codes:
Code Nr1 heb ik het probleem dat je geen maand met meerdere cellen in de waarde mag zetten.
Code Nr2 is het probleem dat de maand in C1 wel eens 12 is en de maand in B12 ook (zie bijvoorbeeld C4), waardoor deze de fout "delen door 0!" geeft. Dit zou echter geen probleem op moeten leveren aangezien ik al eerder heb verteld aan de formule dat de formule alleen maar naar de cellen moet kijken als het jaar in A1:A4 2023 is, maar deze criteria pikt Excel pas later op tijdens het berekenen. Mij lijkt code 2 in ieder geval beter te werken, dus ik denk dat het deze wordt die verbeterd moet worden.
Ik heb niet alle details van de formule uitgewerkt aangezien ik al een groot deel wel werkend heb kunnen krijgen, maar bovenstaande is tot nu toe het enige probleem nog.
Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen, dat zou ik heel fijn vinden!
Alvast bedankt!
MVG, Stef
Ik heb een Excel-probleem waar ik niet helemaal uit kom. Ik zal mijn best doen om het te verwoorden, maar voor de duidelijkheid heb ik ook een bestandje toegevoegd.
In kolom A wordt de inkoopdatum van een voertuig ingevuld. In kolom B wordt de verkoopdatum gezet en in kolom C zijn de afschrijvingen die in de tussentijd verwerkt moeten worden.
Dit betekent dat als de inkoopdatum op 28 februari is, de verkoopdatum op 4 juni en de afschrijving in deze periode €2000 is, dat over de maanden maart t/m juni in elke maand €500 afschrijvingen geboekt moeten worden. Ik wil hier een automatische formule van maken zodat achter de maanden (zie A14 tot A25) de betreffende afschrijving getoond wordt.
Mijn gedachtegang tot nu toe is de volgende: Als het jaar in kolom A gelijk is aan 2023, doe dan C1:C4 gedeeld door (Maand(C1:C4) minus Maand(B1:B4)). Daarop kwam ik op de volgende codes:
Code:
=SOMPRODUCT(C1:C4/(ALS(JAAR(A1:A4)="2023";MAAND(C1:C4)-MAAND(B1-B4);0)))
=SOMPRODUCT(C1:C4/(--(JAAR(A1:A4)="2023";MAAND(C1:C4)-MAAND(A1:A4)))
Code Nr1 heb ik het probleem dat je geen maand met meerdere cellen in de waarde mag zetten.
Code Nr2 is het probleem dat de maand in C1 wel eens 12 is en de maand in B12 ook (zie bijvoorbeeld C4), waardoor deze de fout "delen door 0!" geeft. Dit zou echter geen probleem op moeten leveren aangezien ik al eerder heb verteld aan de formule dat de formule alleen maar naar de cellen moet kijken als het jaar in A1:A4 2023 is, maar deze criteria pikt Excel pas later op tijdens het berekenen. Mij lijkt code 2 in ieder geval beter te werken, dus ik denk dat het deze wordt die verbeterd moet worden.
Ik heb niet alle details van de formule uitgewerkt aangezien ik al een groot deel wel werkend heb kunnen krijgen, maar bovenstaande is tot nu toe het enige probleem nog.
Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen, dat zou ik heel fijn vinden!
Alvast bedankt!
MVG, Stef