Afsluit probleem suse 10.0

Status
Niet open voor verdere reacties.

matsu1975

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2005
Hello,

ik heb thuis op een compaq presario PC linux SUSE 10.0 geinstalleerd. Alles werkt prima, behalve als ik de PC wil afsluiten.
De afsluit processen gaan lopen en uiteindelijk gaat de pc niet uit. de pc blijft aanstaan.

Zelfs ook niet met de aan/uit knop., ik moet dus echt de stekker eruit trekken. Bij een Windows installatie had ik daar geen problemen mee. Dus het is geen hardware probleem.

Wie kan mij helpen of suggesties geven?

Greettzzz Matsu

Hallo,

Ik zou kijken wat hij doet als hij OpenSuse 10.2 draait.
En als je pc niet uitgaat hoef je niet je stekker eruit te trekken je kunt ook gewoon 6 seconden de power knop vasthouden ;)

Ciao :)

lijkt mij een probleem in de acpi/apm. Mss dat je meer info vindt op suse fora als je zoekt op die termen...

Eens met arre,

Zoeken op de fora gaat niet veel opheldering geven. (tenzij je beter zoekt dan ik, wat goed zou kunnen) De openSUSE-wiki geeft wel veel tips hierover, het is waarschijnlijk geen openSUSE-probleem op jouw hardware, bij mij is het met iedere distro! (niet dat ik ze allemaal geprobeerd heb trouwens)

Wat je kunt proberen is om in je bios apm uit te zetten zodat acpi er niet omheen hoeft, je kunt dat ook als opdracht meegeven naar je kernel met booten (apm=off). In je bios heet het vaak plugandplayosinstalled ipv apm.
Als dat niet werkt kun je nog acpi=force meegeven aan je kernel, maar dat is eigenlijk bedoeld voor hardware uit de pre-acpi tijd (apm dus).

Ik geef nu acpi=off standaard aan de kernel mee en apm staat ook uit in de bios, voordeel is dat de bios nu alles voor me doet, de os krijgt de pc niet meer uit maar een klein tikje tegen de powerbutton wel! dit was voorheen inderdaad enkele seconden ingedrukt houden.

Bij de meeste pc's gaat het acpi-gebeuren overigens wel goed heb ik de indruk.

succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan