Afsluiten windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

tikus

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2003
Sinds kort duurt het heel lang voordat de computer afsluit; de monitor is dan al lang "slapend".
Waar zou dat aan liggen en hoe te verhelpen?
Dank alvast ..

Windows sneller afsluiten is met een kleine aanpassing mogelijk. Want het nieuwe Windows 10 kan net zoals zijn voorgangers traag zijn met afsluiten.
Dat is niet zo handig wanneer je haast hebt. Je kunt het afsluiten versnellen door de Ctrl-toets ingedrukt te houden tijdens het afsluiten.
Let er wel op dat alle programma’s zijn afgesloten. Anders kunnen er gegevens verloren gaan. Ik denk dat die tip tijdelijk is. Meld je maar terug als je niet tevreden bent.

Heb de Ctrl ingedrukt tijdens afsluiten, geen verandering.
Het "probleem" is dat het systeem wel wordt afgesloten, het scherm dus op zwart gaat en de monitor "going to sleep", maar de computer zelf fysiek niet uit gaat. De blauwe lampjes (Compaq) blijven heel lang branden. Dat is ons pas een week of twee opgevallen; het apparaat is al een paar jaar oud en is ge-upgraded van Windows 7 naar Windows 10. Na de upgrade ging het gewoon vlot uit.

En (ik noem het maar hard en lomp) hard afsluiten, wat doet hij dan? De startknop (powerknop) enkele seconden lang ongeveer 5 ingedrukt houden. Probeer eens. Ik denk toch een probleem met de videokaart. Heb je alle updates binnen.?

@tikus : ik ben benieuwd of dat trage afsluiten zich ook in de veilige modus voordoet.
Daar de veilige modus in Windows 10 standaard staat uitgeschakeld, zal je die eerst eenmalig even moeten activeren.
Dat doe je zo : Klik

Als je de veilige modus hebt geactiveerd, dan start je de machine opnieuw op waarbij je op de F8 drukt (meerdere malen) totdat de veilige modus start.
Wacht tot Windows is geladen en sluit de machine nu af. Duurt dit ook zo lang of gaat dit vlot?

Beste gast0225,

Geen verandering in veilige modus.

Vr. gr.,

Dan is de oorzaak vermoedelijk niet direct een driver. Wat de oorzaak dan wel is? Schiet mij maar lek.

Hoi,
Het kan ook een programma zijn dat niet wilt afsluiten, heb je recent een nieuw programma geïnstalleerd?
Het klinkt misschien vreemd maar doe eens een chkdsk /f /r
Hoe oud is de schijf?

Met Tweak durf ik niet te werken; ben niet zo thuis in computertechniek.
Heb recent ook geen nieuw programma geïnstalleerd. De schijf is ongeveer 6 jaar oud.

Op onverklaarbare wijze is het afsluiten weer als vanouds, dus normaal.

Een ieder bedankt voor de adviezen.

Vr. gr.,

Onverklaarbaar? Voodoo in ICT bestaat toch niet? Dus pak ik dit draadje weer even op.
Ik heb dit probleem ook al langer op een HP Elitebook van een kleine 2 jaar oud. Oorspronkelijk uitgerust met Win 7 pro en sinds vorig jaar met Win 10.
Het afsluiten zorgt voor uitzetten display en aan de lampjes te zien heeft-ie er tussen de 1 á 2 minuten voor nodig om helemaal uit te gaan. Het went. In het begin was dat niet het geval en veel extra is er niet op geïnstalleerd.
Maar wat zich ook voordoet is dat het starten van de verkenner ook zo lang duurt. Echt een halve minuut of langer wachten voor het venster opduikt.
Ik vermoed dat beide issues met elkaar samenhangen. Op mijn desktop heb ik deze problemen niet, maar daarop draait de homeversie van W10.
Toch maar eens verder zoeken en misschien zijn er meer forumbestuur die dit herkennen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan