aftellen per week

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassie3

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2013
goede morgen allemaal.
ik zou graag in mij database het volgende willen weten:
in mijn project zou er vanaf een bepaald aantal uur ( zeg 60 uur) terug geteld moeten worden per week.
als de week voorbij is moet de teller weer terug en moet het opnieuw naar 60 gezet worden.

het doel is om de beschikbare uren ( te halen uit een tabel personeel.uren en die op te tellen ) elke week te verminderen met het aantal geplande uren ( te halen uit tabel planning.uren) om zo te kunnen kijken hoeveel uur er nog beschikbaar is per week.

ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is.
groeten,
bas

Nee, je vraag is niet echt duidelijk :). Maar toch een antwoord :D.
Je hebt dus blijkbaar een planning, en je hebt personeel. Dat personeel werkt op beschikbare uren, en ik vermoed dat je dat dus in je tabel Personeel op weekbasis bijhoudt, en niet op een dagplanning? Dus een medewerker werkt 40 uur/week, of 32 uur/week. En niet: Ma-8, Di-8, Wo-0, Do-8, Vr-8.
Doe je dat in de tabel Planning ook? Of gebruik je daar wel een dagplanning? En is zo'n telling wel realistisch? Stel dat je 60 uur beschikbaar hebt, en er is 59 uur ingepland, is de ene medewerker die nog een uur over heeft ook inderdaad in te zetten op dat ene project voor dat ene uur?
Hoe dan ook: ik snap dus niet wat je met die teller wilt; je kunt een query maken die het aantal uren per week per medewerker optelt (levert in het voorbeeld dus 60 op), en je kunt de tabel Planning daarnaast zetten die hetzelfde doet voor de planuren. Dat levert per week één record op met 2 velden. Die kun je van elkaar aftrekken. En dat is de uitkomst die je zoekt Omdat je zo'n query op weekbasis maakt, kun je vervolgens de query op weekbasis filteren, en dan zie je dus altijd de door jou gevraagde uitkomst.

goede dag octafish,
dank u wel voor de snelle reactie.
ik zal het proberen samen te vatten:

we hebben nu een systeem draaien dat facturatie en werkbonnen maakt en dergelijke.
daarnaast zetten we de planning in outlook( iedere medewerker heeft een eigen agenda met daarin de order nummers die gemaakt moeten worden)
deze worden 1x per week omgezet in een word bestand en dan geprint om te geven aan de desbetreffende werknemer. kortom dat is erg omslachtig.
nu zou ik willen dat ik via access een soort planning kan maken waarbij we ook heel makkelijk kunnen zien hoeveel uur er nog beschikbaar is om in te pannen per week.

ik heb nu het volgende gedaan:
ik heb 3 tabelen :
personeel met daarin : naam, aantal uur
wnr met daarin: 53 regels met daarin de weeknummers
planning met daarin o.a. : aantal uur geschat , order nr , personeelsnaam en verzenddatum

nu heb ik een query gemaakt die voor mij terug geeft:
verzenddatum,weeknummer( berekend aan de hand van de verzenddatum dus niet uit de tabel wk nr) , aantal uur planning , personeelslid, personeel.aantal uur

nu zou ik graag willen dat als, zeg bas 2 klussen heeft in dezelfde week, hij niet elke keer heet aantal uur terug geeft wat ik werk in de week( personeel.aantal uur) maar dat deze waarde word afgeteld.
tot er een nieuwe week aanbreekt ( zeg niet week 19 maar week 20 ) dan moeten mijn maximale uren weer terug gezet worden op , zeg even 30 uur.
ik snap dat ik in de geschreven query steeds terug krijg wat ik vraag( maximaal in te zetten uren) maar ik weet even niet hoe ik dit gemakkelijk kan oplossen.

ik hoop dat het zo duidelijker word en dat u mij kunt helpen.
groeten,
bas

...maar ik weet even niet hoe ik dit gemakkelijk kan oplossen.
Dat ís de makkelijke oplossing :). Zodra je een werknemer gaat inplannen en je vult een week in (overigens kun je de tabel wnr gelijk weggooien, want die doet toch niks) met de uren en het personeelsnr, weet je immers hoeveel uur de werknemer is ingepland die week (optellen in de query per werknemer) en je weet ook hoeveel die over heeft ([aantal uur] - [ingepland]. Dat doe je uiteraard allemaal via een formulier, en door de formules steeds automatisch te verversen zie je het totaal beschikbare uren aflopen.
De planning voor de volgende week laat altijd het aantal uren zien dat in die week beschikbaar is; hoef je helemaal niks voor te doen.

ik zou juist willen dat hij zelf de week nummer in de tabel prakt door te rekenen met het veld [verzenddatum] in mijn tabel planning.... < opgelost met een qeury

ik zit nog even te denken maar het muntstuk valt nog niet helemaal ( sorry voor mijn dommigheid)
ik weet nog even niet hoe ik in de query die planning heet mijn uren per persoon per week kan laten optellen en na een week weer terug kan zetten.
in me query krijg ik ( logischerwijs) elke keer mijn maximale aantal uren terug en niet een afgeteld verhaal.( als ik 3 klussen op mezelf zet in een week krijg ik 3 x 30 =90 uur minus de aantal geschatte uren ipv totaal 30 uur)

gelukt! (query van query maken ;-)
nu nog even bedenken hoe ik dit per week kan weergeven ( met selectie mogelijkheid)...

Laatst bewerkt:
ik weet nog even niet hoe ik in de query die planning heet mijn uren per persoon per week kan laten optellen en na een week weer terug kan zetten.
Dat kan ik geloof ik blijven zeggen: dat hoeft helemaal niet. Ik wil wel eens een voorbeeldje van de db zien, want ik krijg het idee dat het een beetje vreemd in elkaar zit nu. Ik lees allerlei rare oplossingen...

hoi octa,
hahaha dat rare past wel bij mijn karakter.... na avondje rommelen lukt wat ik wil in ieder geval.
nu komt er weer een volgend denk procecje kijken maar daar start ik als ik er niet uit kom wel een nieuw topic over.
kun je me een pm sturen met je e-mail adres dan stuur ik het bestand wel even toe....
thnx voor je hup zover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan