• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aftrekken van de laatste twee kolommen per rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

BaukeB

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2016
Goedemiddag,

Ik probeer de laatste twee kolommen van een rij van elkaar af te trekken om vervolgens in een grafiek te krijgen.
Als voorbeeld:

A B C D E
2 3 = -1

A B C D E
2 3 1 = 2

A B C D E
2 3 1 3 = -2

Ik krijg dit niet voor elkaar. Weet iemand de formule voor deze berekening? Mijn dank is groot.

Indien je de formule steeds achter de reeks kan zetten kan je deze gebruiken:

Code:
=VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(RIJ();KOLOM()));0;-2)-VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(RIJ();KOLOM()));0;-1)

Formule

Beste Cobbe,

Ik krijg het nog niet voor elkaar.

Ik doe het als volgt: =VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(RIJ(C2);A2:L2));0;-1)

Excel geeft #waarde aan. Ik zou zelf iets fout doen, maar ik weet niet wat.

Hierbij een printscreen ter verduidelijking:

excel.jpg

Het zou nu dus K2-L2 moeten uitrekenen. Kan je mij nog verder helpen?

Denk je dat het een type-fout was dat ik de formule zo lang heb gemaakt.
Je moet wel de formule overnemen zoals ik ze gepost heb.

Excel

Ik heb de formule ingevuld maar hij pakt hem niet. (zie onderstaande afbeelding)

Moet ik iets in de formule aanpassen? Sorry voor de vele vragen.

EXCELV1.jpg

Indien je de formule steeds achter de reeks kan zetten kan je deze gebruiken:
Dit stond er niet voor niks bij.
Nu doet hij 0(november) - 0(december), begrijp je?

Ik zal eens kijken of er iets voor te vinden is.

Zet in N2 :
Code:
=AANTAL(A2:L2)
en trek die naar beneden.

Gebruik dan deze formule:
Code:
=ALS.FOUT(VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(RIJ();N2-1));0;-2)-VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(RIJ();N2));0;-1);"")

Dan zou het moeten loslopen.

Nieuwe week, nieuwe kansen

Beste Cobbe,

Ik ben er vandaag weer ingedoken, maar ik krijg je formule nog steeds niet kloppend. Het blijkt een zeer lastige kwestie.
In de printscreen heb ik de formule staan. Heb jij nog een idee, of zijn er nog andere manieren om het te bewerkstelligen?

excel.jpg

Zet die eens in N2 en trek ze naar N3 en N4 :

Code:
=ALS.FOUT(INDIRECT(ADRES(RIJ();AANTAL(A2:L2)-1))-INDIRECT(ADRES(RIJ();AANTAL(A2:L2)));"")

Bedankt!

Cobbe,

Het werk! Super bedankt. Hier was ik zelf niet uitgekomen.

Decimalen in formule

Cobbe,

Op dit moment lukt het mij niet om 3-1.5 uit te rekenen. Wat moet ik veranderen in de formule om ook met decimalen te kunnen werken?

Gebruik een komma ipv een punt.

Van eeen min naar een plus verschil

Op dit moment word ik erg fan van Excel. Ik had niet verwacht dat bovenstaande allemaal gerealiseerd kon worden. Daarom dat ik nog een tweetal vragen heb.
In onderstaande berekening staat bij de laatste twee kolommen: 3 2.5 numeriek verschil; 0,5.

Nu willen wij graag dat dat wordt: 3 2.5 = een verschil van -0.5. Wat moet ik aanpassen in de formule om dit te realiseren?

En is er daarnaast ook een mogelijkheid dat we de getallen in de plus een groene kleur geven en de getallen in de min een rode kleur?

Mijn dank is groot!

excel.jpgexcel.jpg

Bauke, dat kan allemaal, maar plaats eens even een Excelbestand met wat je tot nu toe hebt....
Het is tenslotte een Excelforum...

Format voor buitenlandse boeren

Haije,

Het bestand wat ik in het vorige bericht had is een format. Het wordt gebruikt voor een buitenlandse school in de agrarische sector om verschillen aan te geven. Het meest belangrijke is om de waarde om te zetten van plus naar min. De kleur is alleen leuk als het mogelijk is.

Gewoon de formule omdraaien:

Code:
=ALS.FOUT(INDIRECT(ADRES(RIJ();AANTAL(A2:L2)))-INDIRECT(ADRES(RIJ();AANTAL(A2:L2)-1));"")

Die kleur kan je automatisch laten lopen via Voorwaardelijke Opmaak

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan