• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aftrekken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

petje11

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2002
Hallo,

Misschien een hele domme vraag maar:o
Ik wil dus 2 getallen van elkaar aftrekken maar alléén als er in een bepaalde cel een getal staat.

Ik kom er met behulp van de helpfunctie niet uit.
Iemand een idee? :8-0:

Voorop gesteld, er bestaan geen domme vragen.

Stel in cel A1 kun je waarde 1 invullen.
In cel A2 waarde 2.
Nu wil je in cel A3 het verschil uitgerekend hebben, echter alleen als in cel A2 een waarde staat.

vul in A3 in; = als(A2<>"";A1-A2;"")

Dus als de inhoud van cel A2 ongelijk aan leeg is dan moet je A1-A2 uitrekenen, anders niet (laat de cel leeg).

Nu wil jij alleen een uitkomst als er een bepaalde waarde in een bepaalde cel staat.

Stel deze cel is B1 en de waarde moet 4 zijn.

vul in A3 in =als(B1=4;A1-A2;"") of bij een willekeurig getal = als(B1<>"";A1-A2;"") of als er bv wel een 0 mag staan (maar dan geen berekening) =als(b1<>0;A1-A2;"")

Kort om vele mogelijkheden.

N.b. als er een willekeurig getal, maar ook een willekeurig teken in kan staan en excel alleen de uitkomst mag uitrekenen als het om een getal gaat wordt e.a. wat lastiger, mocht dat het geval zijn, meld het dan even, anders lijkt me deze uitleg voldoende.

Laatst bewerkt:
Kijk dat was precies wat ik zocht. :thumb: :thumb:

Bedankt Withaar:D :D :D

Zat er zelf bijna had een ; teveel staan.:8-0:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan