• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afvink lijst automatiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Beste forumleden,

Op dit moment genereer ik per dag (ma t/m za) een lijst van opdrachten die uitgevoerd moeten worden. Deze lijsten print ik uit en de operators strepen afgehandelde opdrachten af.
Bij elke opdracht (die kan bestaan uit één of meerdere subopdrachten) hoort een begeleidend document, de zgn. doorzendlijst.
Op deze lijst wil ik barcodes op gaan nemen die uniek zijn voor elke (sub) opdracht.
Zodra één van de barcodes gescand wordt (via een userform lijkt mij het mooist), dan zou Excel naar de betreffende opdracht moeten zoeken in het overzicht en deze regel een kleur geven (per dag een andere kleur).

Het kleur geven lukt momenteel al prima, alleen het scannen van de barcodes en vervolgens deze opzoeken nog niet.

Heeft iemand van jullie ervaring met barcodes en userforms?

Met vriendelijke groet,

Gerald

Dat is afhankelijk van het apparaat. de meeste barcodescanners kunnen hun scan doorgeven als getypte tekst. Je selecteert dan het vak in de form, scanned en vervolgens verschijnt de gescande code in de box. vervolgens druk je op "OK" of "enter" en kun je verder net zoals je het normaal zou gebruiken (sommige scanners kunnen ook de "enter" meesturen)

Er zijn ook geavanceerde opties mogelijk, maar die verschillen vaak weer van apparaat tot apparaat. Het apparaat kan, bijvoorbeeld, eerst een toetsencombinatie zenden die het form opent en vervolgens pas de tekst doorgeven. Met volledige api's kun je nog veel verder gaan, maar dat valt een beetje buiten het bestek van puur excel.

Hoi Wampier,

Onze barcode scanner sturen de barcode als tekst naar de PC en sturen daar een ENTER achteraan.
Volgens mij hoef je dan iet meer op OK of Enter te drukken.
Afhankelijk van de gescande code zou de cursor in het werkblad dan naar de juiste regel moeten gaan en dan de cel(len) met de juiste afdeling(en) of de hele apotheek kleuren (zoals je perfect uitgevoerd had in mijn vorige tread).

Volgens mij hoef ik dus eigenlijk 'alleen maar' een userform te hebben met één textbox waar de barcode van de gehele batch gescand wordt en maximaal 12 boxen waarin eventueel de deelopdrachten in gescand kunnen worden.
Misschien is het ook mogelijk in de form al een foutafhandeling in te bouwen? Het zou zo kunnen zijn dat een operator in het 'hoofdvak' niet de barcode van de hele opdracht, maar de barcode van een deelopdracht scant....

Heb je nog een voorbeeld bestandje nodig (het is eigenlijk gelijk aan het vorige bestandje uit de andere tread)
Met vriendelijke groet,

Je kunt dat afvangen door "hoofd" barcodes een ander nummer of speciaal teken te geven. Je hoeft in principe alleen een find te doen naar de barcode. Daar heb je volgens mij geen extra code voor nodig.

Wampier,

Daar heb je helemaal gelijk in....
Ik ga nog even speuren op dit mooie forum of ik voorbeelden kan vinden van bruikbare userforms.

ALvast bedankt voor je info!

Gerald

Beste forum leden,

Ik kom niet veel verder met mijn 'probleem'. Ik vind wel diverse opzetjes van userforms maar krijg het niet voor elkaar om het werkend te maken.
Ik wil eigenlijk via een userform een barcode scannen (de scan wordt afgesloten met een enter). In deze barcode staat een unieke code (opgebouwd uit een weekletter A, B C of D, een dagcijfer 1 t/m 6, een code van 4 cijfers voor de apotheek, de eerste vijf posities van de eerste afdeling en een volgnummer). Voorbeeld: A19999afde11v2 A= weekletter, 1= productiedag, 9999 = apotheekcode, afde1= 1e 5 posities van de 1e afdeling, 1v2 = 1e van in totaal 2 opdrachten.

VBA zou nu deze unieke code moeten zoeken in kolom A (liefst verborgen) van het Excel sheet en vervolgens vragen of dit de juiste opdracht is.
Als het de verkeerde is, terug naar userform en opnieuw scannen.
Als de code juist is om definitieve bevestiging vragen (Ja / Nee knop?) en moet de cel in kolom B gevuld worden met het dagnummer (1= maandag, 2 = dinsdag enz.)
Vervolgens moet de tetxbox van de userform geleegd worden en kan men opnieuw scannen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Gerald

Beste forumleden,

Na flink zoeken op het Internet, waronder dit forum ben ik weer een stuk verder!
Bijgaand een voorbeeld bestandje met VBA code.
Er zit een foutje in de code, ik wil met de code bereiken dat de regel gekleurd wordt nadat de VBA vraag gesteld is of alle afdelingen gekleurd moeten worden.

Als het vandaag maandag is (volgens mij weekdag = 2) moeten de cellen orange (colorindex = 45) gekleurd worden.
Als het vandaag maandag is (weekdag = 3) moeten de cellen groen (colorindex = 4) gekleurd worden.
Als het vandaag dinsdag is (weekdag = 4) moeten de cellen blauw (colorindex = 23) gekleurd worden.
Als het vandaag woensdag is (weekdag = 5) moeten de cellen geel (colorindex = 27) gekleurd worden.
Als het vandaag donderdag is (weekdag = 6) moeten de cellen roze (colorindex = 7) gekleurd worden.
Als het vandaag vrijdag is (weekdag = 7) moeten de cellen paars (colorindex = 21) gekleurd worden.

Daarna moet de textbox geleegd worden en de cursor hier weer in gaan staan, zodat een nieuwe barcode gescand kan worden.

Gerald

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Sylvester,

Bedankt! Ik krijg nu geen foutmelding, maar ongeacht of ik de systeemdatum verander of niet, de cellen worden blauw gekleurd. Op woensdag is dat goed, maar op donderdag (wwekdag 5)zou de cel geel moeten worden. Wellicht staat er toch iets fout in de code met de If statements?

Vreemd: als ik de code met F* stap voor stap doorloop zie ik de celkleur keurig veranderen, maar aan het eind van de if's wordt de cel weer blauw.....
Zonder F8 gaat het zo snel dat je de kleuren niet ziet veranderen.

Ik heb e.e.a. aangepast en het werkt nu!

Nu nog één uitdaging:

Gekleurde cellen tellen. Er zijn o.a. bij ozgrid en andere sites diverse funties te vinden die cellen optellen als ze gekleurd zijn. Ik wil echter per dag (maandag t/m zaterdag) de inhoud vancellen met dezelfde kleur bij elkaar optellen.
Dus: op maandag (weekdag=2) dagkleur = oranje: alle getallen in oranje gekleurde cellen optellen, alle getallen in paars gekleurde cellen optellen (die zijn nl. de zaterdag ervoor al gedaan), enz.

De colorindexen die gebruikt worden:
maandag = weekdag 2 = oranje = colorindex 45
dinsdag = weekdag 3 = groen = colorindex 4
woensdag = weekdag 4 = blauw = colorindex 23
donderdag = weekdag 5 = geel = colorindex 27
vrijdag = weekdag 6 = roze = colorindex 7
zaterdag = weekdag 7 = paars = colorindex 18

Iemand goede ideeën

Gerald
Gerald

Laatst bewerkt:
Status