• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afwijkende weekberekening 2011

Status
Niet open voor verdere reacties.

oeldere

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 dec 2008
voor het jaar 2011 wordt normaal gesproken onderstaande formule gebruikt om de weeknummers te berekenen.

Code:
=1+INTEGER(($A8-DATUM(JAAR($A8+4-WEEKDAG($A8+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR($A8+4-WEEKDAG($A8+6));1;3)))/7)

nu heb ik een ongebruikèlijke vraag.

in mijn geval dient de week te lopen van donderdag tot woensdag.

bovenstaande formule dient dan ook te worden aangepast.

helaas kom ik hier zelf niet uit.

een voorbeeldbestandje tref je als bijlage aan.

wie wil me hierbij helpen.

heb je vragen, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Beste trucker10,

week 0 = week 52 is wat mij betreft akkoord.

Perfecte oplossing. :thumb:

regulier gebruikte code.

Code:
=1+INTEGER(($A11-DATUM(JAAR($A11+4-WEEKDAG($A11+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR($A11+4-WEEKDAG($A11+6));1;3)))/7)

jij werkt met de formule (aangepaste weekberekening => te beginnen bij donderdag)

Code:
=INTEGER((A11-DATUM(JAAR(A11-WEEKDAG(A11-4)+2);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(A11-WEEKDAG(A11-4)+2);1;3))+2)/7)

ik ben uiteraard zeer tevreden met je oplossing, maar wil en kun je ook aangeven, waarom die zoveel afwijkt van de bovenstaande?

P.s. Nee, is ook een antwoord hoor.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
oeldere , nee is geen bevedigend antwoord ;)
Ik heb op de MS site gekeken voor het bepalen van de weekdag zag daar een formule , kopieerde die plakte ze in jouw bestandje , drukte op fx naast de formule en wijzigde tot ik deze formule kon aanbieden .

Bij deze mijn enige antwoord :eek: ;)
Ik had wel de range doorgetrokken tot het jaar 2015 maar poste dit niet .

even terug de site opgezocht waar ik de begin formule vond .http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/weeknummers-berekenen-in-excel-HA010258100.aspx
Het ISO-weeknummer
Alle ISO-weken hebben 7 dagen en beginnen op een maandag. Week 1 begint op de maandag van de week waarin de eerste donderdag van het kalenderjaar valt. Dit betekent dat week 1 in het jaar er voor kan beginnen en week 52 of 53 kan eindigen in het jaar erna.

Er is helaas geen standaardfunctie in Excel om het ISO-weeknummer te berekenen.

We hebben twee opties:

1: We gebruiken een werkbladfunctie om het weeknummer te berekenen van de datum in cel A1. Dat ziet er als volgt uit:

=INTEGER((A1-DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1-1)+4);1;3))+5)/7)

Laatst bewerkt:
Top, trucker10 voor de toelichting en de verwijzing naar de MS-office site.

deze vraag is opgelost.

Oeldere , graag gedaan , zo hebben we ook terug wat training in datums :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan