• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afwisselend vrijdag of woensdag oplopend tonen in een werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikko2

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2009
Hallo allemaal,

In cel A1 voer ik een datum in, bvb woensdag 13/06/2012, dan moet in cel B1 de eerstvolgende vrijdag (15/06) vermeld worden, cel C1 de daarop volgende woensdag (20-06), cel D1 de daarop volgende vrijdag (22/06) en zo verder voor de eerstvolgende 10 cellen tot J1.
Dus woensdag, vrijdag, woensdag, vrijdag, enz.. Dat zou ik nog kunnen oplossen door te zeggen dat B1=A1+2, C1=A1+7, enz...

Indien de datum in cel A1 een vrijdag wordt moeten de volgende cellen woensdag, vrijdag, woensdag zijn en dan klopt dit niet meer.
Hoe moet ik dit oplossen??

De ingevoerde beginwaarde zal steeds een woensdag of een vrijdag zijn.

ps. door omstandigheden heb ik bijna drie jaar niet meer met excel gewerkt.
De basiskennis was toen al klein en is er sindsdien dus niet op verbeterd, hou het indien mogelijk zo simpel mogelijk aub.
Of als het kan een woordje uitleg erbij.

pps. ik werk met Excel 2002 SP3

Bij voorbaat dank,
Mikko2

Laatst bewerkt:
zet eerst eens een voorbeeldje neer van hoe je dat nu oplost met verschillende datums want kennelijk heb je al een formule die altijd de volgende vrijdag geeft in B1

het is een stuk makkelijker oplossen als wij zien wat je al hebt en daarop bijsturen als zelf een hele nieuwe oplossing te bedenken.

Als A1 altijd en uitsluitend met een woensdag of vrijdag begint, typ in B1:
Code:
=ALS(WEEKDAG(A1)=4;A1+2;A1+5)
en kopieer B1 naar rechts in rij 1.

Roel,probeer deze in B1 en trek hem opzij
Code:
=ALS(WEEKDAG(A1)=4;A1+2;A1+5)
groet sylvester

We plaatsen beiden dezelfde oplossing, dan zal ze waarschijnlijk wel juist zijn ;)

Zou het hier mee lukken?

Code:
Voor de woensdagen:
=A1+(3-WEEKDAG(A1;2)+7)
Voor de vrijdagen
=A1+(5-WEEKDAG(A1;2)+7)

Bedankt allemaal, mijn probleem is opgelost en ik heb weeral iets bijgeleerd.

Groetjes aan allen,
Mikko2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan