OctaFish, ik begrijp je reactie. Nog steeds denk ik, dat je niets meer te scannen hebt omdat je dat al gedaan had, toen je je scanner had aangeschaft. Met de komst van de digitale fotografie, is een negatievenscanner ontzettend onrendabel geworden. Er komen simpelweg geen nieuwe negatieven meer.
Je hebt mij niet helemaal goed begrepen, vrees ik. Ik heb er in beginsel geen probleem mee als je mijn scanner een tijdje leent, maar ik hoef er geen XP computer voor te hebben. En het zou ook wel fijn zijn als de scanner in de buurt van Rotterdam bleef

. Overigens ben ik indertijd wel begonnen met het scannen van mijn (beter) negatieven en dia's, maar omdat pc's in 2008 ook niet de stevigste machines zijn, en de software alleen op XP draaide, ben ik daar niet al te lang mee bezig geweest. En aangezien ik duizenden negatieven en honderden dia's heb, is dat ook geen klus waar je op voorhand heel vrolijk van wordt. Dus ik heb zelf nog zat te scannen!
Zelf heb ik Windows 7 desktop en een windows 8 laptop. Heb je je laptop met W10 gekocht of heb je W10 gedownload???? Ik ben panisch voor nieuwe windows. Moet je een hoop opnieuw leren. IS WINDOWS 10 een prettig programma? Wat is je ervaring?????
Ik ben zelf van Windows 7 overgestapt op Windows 10, en dat ging behoorlijk soepel; geen problemen mee gehad. Ik heb ook een laptop die met W8 werd geleverd met een aanraakscherm, en die combi werkte op zich wel goed, maar ik raad nu niemand meer een aanraakscherm aan; volkomen waardeloos in het gebruik! Dat weet Microsoft inmiddels ook, vandaar dat W10 een veel beter systeem is dan W8.
OcftaFish, de scanner drivers die ik met de scanners heb geïnstalleerd WILLEN alleen de eigen scanner bedienen. Of bedoel je iets anders? Kun je een paar programmanamen noemen??
Elke scanner wordt geleverd met zijn eigen drivers en stuurprogramma, en dat is ook prima. Ik had het meer over grafische programma's die de scanner software herkennen en van waaruit je dus die scanner aanstuurt. Je scant dan wel degelijk met de geleverde scanner software. Die, op zich volkomen verklaarbaar, niks anders doen dan het aangeleverde materiaal digitaliseren. Dus een positief beeld naar een positieve image, en een negatief blijft negatief. Niks mis mee. Het grafische programma bevat namelijk (tenzij het een heel slecht programma is) altijd wel een optie om een afbeelding om te keren. Of dat nou voor het duurste programma (Photoshop) is, of voor het goedkoopste (FSViewer), beide programma's kunnen met één klik een afbeelding omkeren. En ja, IrfanView kan het ook. Zelf zou ik Paint nooit gebruiken, maar daar hoef je weinig voor te doen want dat staat altijd wel op je pc.
Wat betreft de driver: mijn Nikon werd dus geleverd met een cd die alleen XP of Mac software bevatte. De Mac software, heb ik onlangs ontdekt, zou wel eens kunnen draaien op mijn G5 die ik nog heb staan. Dus dat ga ik zeker uitproberen, want omdat er geen 64 bits driver is gemaakt door Nikon, ben ik afhankelijk van een virtuele XP omgeving. En dat is niet de snelste oplossing, maar werkt wel.
Ik heb i.v.m. dit probleem indertijd wel ontdekt dat je met een externe driver zoals Vuescan of Silverfast. Hiermee heb je dus de merkeigen drivers niet nodig. Indertijd kreeg ik Vuescan overigens niet goed aan de praat, maar dat moet aan mij hebben gelegen.
Samenvattend: het maakt helemaal niks uit dat je scanner je negatieven negatief scant. Als je scant vanuit een tekenprogramma (de menu-optie daarvan verschilt per programma, maar is meestal Import) start het grafische programma je scanner, waarna je de dia of film inscant en waarna de scan wordt 'overgeheveld' naar het tekenprogramma. Waar je de afbeelding verder bewerkt. Omkeren naar positief is dan een simpele klus. Omdat ik zelf nogal gek ben van FSViewer, de werkwijze daarin.
1. Kies menu <Bestand>, <Scannen afbeeldingen> (sneltoets <Ctrl>+<b>)
2. Scan met je scanner software de afbeelding
3. Kies <Kleuren>, <Negatief> om de afbeelding te 'kiepen'
Echt, zo simpel is het

.