AGP-instellen ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

scorpioke01

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2004
Heb enkele weken geleden het spel FIFA2004 gekocht,
maar krijg heb maar niet gespeeld. <intro gaat zeer traag, en na selecteren team sluit het spel af en keert terug naar win XP)

Mijn drivers zijn up-to-date (allée vermoed ik toch).

Volgens sommigen zou het kunnen liggen aan de AGP-snelheid in de bios.
Momenteel is deze 8x. Is het verstandig deze op 4x te zetten, en wat gebeurt er dan ?
Wat betekend trouwens AGP?
Mijn videokaart is een Radeon 9800xt....
Groetjes en alvast bedankt.
:thumb:

Accelerated Graphics Port

Je kunt gerust wat experimenten met 4x.

zomaar een uitleg

nog eentje

en een heel beknopte samenvatting :

De AGP poort is ontwikkeld voor de verwerking van grote hoeveelheden data en bezit een snelheid van 66 MHz. De hoeveelheid data die verstuurd kan worden is in de loop der jaren gestegen. Zo spreekt men van AGP 1X, 2X, 4X en 8X. Anno 2004 staat de opvolger van AGP te wachten, genaamd PCI Express. Deze nieuwe poort biedt een veel grotere snelheid en tal van nieuwe eigenschappen.

Laatst bewerkt:
AGP 4x is langzamer dan AGP 8x.
AGP
(Accelerated Graphics Port)

Een standaard voor het snel kopiëren van textuurbestanden van het interne naar het beeldschermgeheugen. Om AGP te gebruiken dient u te beschikken over een moederbord met een AGP-bus en natuurlijk over een grafische kaart die dit systeem ondersteunt. De AGP-bus onderscheidt zich op enkele punten van de traditionele PCI-bus. AGP werkt op een kloksnelheid van 66 MHz tegenover 33 MHz voor PCI. AGP kent een maximale doorvoersnelheid van 533 Mbps tegenover 132 Mbps voor PCI. Tot slot wordt AGP uitsluitend gebruikt voor grafische data en hoeft de bus dus niet te worden gedeeld met andere apparaten

AGP 2.0
(Accelarated Graphics Port versie 2.0.)
Kent een overdrachtsmodus die ten opzichte van de 33 MHz PCI acht keer zo snel is. Terwijl de PCI-bus met elke frequentie een 32 bits gegeven overdraagt, is AGP in staat twee datatransfers over te dragen. Of de grafische kaart deze 2x-modus ook helemaal benut, bepaalt daarentegen de kaart zelf. De verdubbeling van de datarate was aan de ene kant mogelijk omdat AGP geen bus is en de mainbord-chipset alleen een enkel AGP-slot moet bedienen. Aan de andere kant zette Intel het spanningsniveau terug van 5 naar 3,3 volt. Omdat het spanningsniveau lager wordt, zijn snellere wisselingen tussen databits van verschillende waarde daardoor minder problematisch. Om de datarate nog een keer te verdubbelen, zet Intel deze aanzet voort en introduceert een 1,5 volt signaling. De eis aan de toename van de snelheid van de signalen wordt daardoor niet hoger. Zo'n poort geeft bij een frequentie van 66 MHz dan maximaal 4 x 266 Mbps, dus ruim 1 Gbps. De 4x-modus behoort evenals enkele andere punten van de specificatie tot de optionele features. De 4x-modus is dus geen dwingende voorwaarde voor een mainbord conform AGP 2.0. Voor de kaartenfabrikanten betekent de specificatie dat ze hun producten in een 3,3 en een 1,5 volt-versie moeten uitbrengen. Een AGP-poort van een 1,5 volt versie verwacht de uitsparing van de kaartenstekker op een andere plaats. Daarmee wordt voorkomen dat 3,3 volt kaarten in een 1,5 volt AGP-poort passen en omgekeerd. De specificatie voorziet in een extra universele AGP-poort, die zowel met een 3,3 volt als met een 1,5 volt kaart
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

DirectX versie up to date?

DirectX is ook recent ; nl versie 9.0c.

Het probleem zou te wijten zijn aan een oververhitting van mijn moederbord. (Lijkt me trouwens raar, want m'n pc is "nog maar" een half jaar oud.

Is er een opmerkelijk verschil in temperatuur als ik de agp zet op 4x i.p.v. 8x, waardoor de stabiliteit verhoogt wordt.

Heeft dit trouwens consequenties voor het afspelen van dvd films (beeldkwaliteit) bij een verlaagde agp-snelheid ?

Thx voor de snelle reacties op m'n berichtjes...:thumb:

Installeer es de chipset-driver van je moederbord.

-edit-

Verschil tussen AGP4x en 8X is nihil. Je verliest er in iedergeval geen performance door.

chipset-driver ? hoe doe ik dat? Veronderstel dat ik die moet updaten??? Heeeelp ?!

Als het goed is heb je een cd met moederbord drivers.
Daarop staat ook je Chipset dirver.

Anders even exact aangeven welk moederbord je hebt.

Heb het programma Everest op pc staan.
Dit zijn m'n gegevens :

Moederbord:

CPU type: Intel Pentium 4HT, 3000 MHZ (15x200)
naam : MSI MS-7048 (Medion OEM)
Chipset : Intel Springdale i865PE
geheugen : 512 MB (DDR SDRAM)
Bios type : Award (02/12/04)

Videokaart :

Radeon 9800XT (128 MB)
3d-versneller : ATI Radeon 9800XT (R360)

Bios:

Phoenix versie 6.00PG
Uitgavedatum : 02/12/2004
Capaciteit : 256 KB

Download de MSI Live Monitor en het progje adviseert je over te nemen updateacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan