Airflow

• Onderwerp starter Onderwerp starter RiZK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RiZK

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2008
Hoi allemaal,

Hoop dat crash ook mee leest want heb in verscheidene berichten gelezen dat hij er heel wat over weet.

Ik heb zojuist een goede nieuwe kast gekocht met alle fans etc. erin. Nu zit ik met het volgende:

Heb gelezen dat er net zoveel ingaande als uitgaande fans moeten zijn. Mijn systeem is momenteel als volgt:
Uitgaande fans: 1 ps-uni uit, 1 plafond uit

Binnen komende fans: 2 rechtsonderin die naar binnen blazen.

Het gaat om de 3e en laatste fan waar mijn vraag over gaat. De laatste uitgaande fan (coolermaster) die zit in het zijpaneel (ten hoogte van de cpu en mijn 8800gts 640 meg (hittebron). Die blaast naar buiten toe....dus eigenlijk heb ik 2 ingaande en 3 uitgaande....heb ik nu geen goede airflow????

Zolang je systeem niet te warm wordt heb je een goede airflow.

Je fan die in het zijpaneel zit kan je beter omdraaien. De fannen op je CPU en de GeForce zuigen namelijk lucht aan, en de fan in jouw zijpaneel ook. Hij kan dus beter lucht naar de CPU-fan toeblazen dan in de tegengestelde richting gaan staan blazen.

Het is trouwens niet zo dat er evenveel ingaande als uitgaande fans moeten zijn, je kan beter naar de totale luchtverplaatsing kijken dan het aantal fannen.

Stel dat je een systeem heb met alleen maar uitgaande fannen aan de achterkant van de systeemkast, dan wordt er vazelf een vacuüm gecreëerd waardoor er waar mogelijk lucht naar binnen gezogen wordt.

Die twee ingaande fannen rechtsonderin waare je het over heb zitten trouwens zeker bij de plaatsen voor de harde schijven in je systeem? Die zitten dan daar ook speciaal om indien nodig je harde schijven extra te koelen.

Mmmh hem omdraaien, bedankt voor de tip....is wel logisch ook eigenlijk als ik erover nadenk ...dan krijgen ze verse luch i.p.v. dat alles voor hun neus wordt weggekaapt..

Die rechtsonderin inderdaad zijn voor de hd's ..desalnietemin voel ik die (wanneer ik aan de achterkant van mijn kast voel..) toch nog aardig blazen...ben daar wel blij mee..dus ze zorgen ook voor airflow...

Ik ga de zij-fan eens proberen om te draaien, ben later terug om je te bedanken :) ...alvast bedankt ;)

Het is trouwens niet zo dat er evenveel ingaande als uitgaande fans moeten zijn, je kan beter naar de totale luchtverplaatsing kijken dan het aantal fannen.
.

Dit is geheel afhankelijk wat voor fan's je gebruikt en hoe de CFM van die fan's zijn. Je kan beter voor iets onderdruk zorgen, dus meer uitgaande lucht dan binnen komende. Het voordeel hier van is dat je minder kans hebt op stilstaande lucht ergens in je kast. Stilstaande lucht warmt makkelijker op.

Denk dat ik de perfecte verhoudingen nu heb...

2x 8cm ingaand + 1x 8cm ingaand (zijkant)

Uitgaand: 1x 20cm + 1x psu...

Heeft geresulteerd in de volgende temperatuur:

Core #0 40c
Core #1 38c

Heeft heeft dus zeker WEL zin om te zorgen voor een goede airflow....voorheen was het zeker 8 tot 10 graden hoger!! Bedankt voor jullie hulp!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan