AKAI ATTO1U draaitafel werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Auralote

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jan 2014
Vanmiddag heb ik een splinternieuwe draaitafel gekocht, een AKAI ATTO1U. Er is alleen een probleem: hij doet het niet.

Als ik Start of Stop indruk gebeurt er niets, maar als ik handmatig even aan het plateau draai dan hoor ik na ongeveer een hele draaiing een soort klik, waarna de stylus zich richting de plaat beweegt. Dit lijkt mechanisch, want het gebeurt ook als de draaitafel helemaal niet aan de stroom is aangesloten. Als ik na die klik op Start druk, dan klikt het weer en stopt de plaat vrijwel meteen met draaien. Anders draait ie langzaam aan steeds slomer, tot het stopt.

Het enige wat ik met het apparaat heb gedaan zijn de twee lintjes verwijderen die het plateau vasthielden tijdens transport, en het rubberen matje erboven op gelegd. In de gebruiksaanwijzing staat verder niets over andere dingen die ik zou moeten doen.

Ik heb geen ervaring verder met het sleutelen aan dit soort apparaten, vandaar de vraag. Wat zou er mogelijk fout kunnen zijn?

Hallo

"Wat zou er mogelijk fout kunnen zijn? "

Betrokken toestel ken ik niet , maar zal zo goed als zeker een snaar aangedreven toestel zijn.

Zit deze nog op zijn plaats ??? (aandrijfmotor <--> plateau)

Zo goed als zeker zal dit in de handleiding staan.

Peter

Laatst bewerkt:
Ja, volgens mij is het snaar-aaangedreven. Ik weet niet of alles wel op zijn plaats zit. Het zou wel moeten, want het ding is nieuw, maarja het werkt niet. Ik heb geprobeerd het plateau eruit te lichten, maar deze zit muurvast, en ik wil niet graag brute kracht gebruiken, dat kan niet goed zijn.

Ik ben het met je oneens dat de gebruiksaanwijzing niets anders vermeldt dan de lintjes verwijderen voor het 1e gebruik.
Zo lees ik o.a. :

ASSEMBLEREN
Plaats de V-snaar B m.b.v. tape A over de motorpulley C. Zorg dat de snaar niet verdraaid is. Trek tape A van de snaar B af.

Daar lees ik in jouw bericht niets over?
De handleiding vond ik hier.
Klik op de bruin / oranje downloadknop en de hele manual komt als .pdfje binnen. Is dat een ander machine dan de jouwe?

Laatst bewerkt:
Het is hetzelfde apparaat, alleen wel echt een andere handleiding dan die ik heb. Mijn handleiding bestaat namelijk maar uit twee pagina's. In het bijzonder staat er verder niets bij over deze tape hoewel het plaatje wel hetzelfde is als het plaatje bij jouw link. Het plaatje was echter niet erg duidelijk voor mij.

Ik heb die snaar dus zeker niet over die motorpulley C getrokken (althans sowieso niet expliciet). Daar zal het hem dus aan liggen denk ik. Is er een veilige methode om te proberen die snaar te pakken te krijgen en hem er alsnog overheen te krijgen? Ik weet niet of het überhaupt mogelijk is om de plateau eruit te krijgen zonder de boel te slopen. Het lijkt in elk geval erg goed vast te zitten.

Volgens de tekening zit het plateau niet vast / is het niet geborgd en dus zou je het zonder problemen weer omhoog moeten kunnen krijgen,

Ok:
Volgens de tekening zit het plateau niet vast / is het niet geborgd en dus zou je het zonder problemen weer omhoog moeten kunnen krijgen,

Nou, onderste niet zichtbare deel van de as is doorgaans conisch, & afhankelijk van de (in de fabriek) toegepaste pressie, zwaartekracht & met name temperatuurverschillen, som roest, kan het aardig vast lijken te zitten.
;)

Maar in principe moet het plateau te verwijderen zijn door je duimen op de as te plaatsen, & dan met je wijsvingers in de ronde gaten het plateau recht omhoog te trekken. Daar is niet zozeer geweld, doch wel een zekere mate van kracht voor nodig.
May the Force be with You!...
;)

Ik zie het ook niet helemaal duidelijk in de PDF, maar de afgeronde rechthoekige uitsparingen in het plateau lijken bedoeld om inderdaad de riem over de poelie te plaatsen. Mogelijk moet dat op twee locaties: Aan de voorzijde & de achterzijde, van boven bekeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan