ALDI PC MD 8363 met videokaart GeForce GT 530

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkkist

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2002
Heb *ALDI* PC MD 8363 met videokaart GeForce GT 530. Sinds enkele dagen start de pc zo op: je hoort het opstartgerommel en, mits de speakers aan staan, uiteindelijk de bekende riedel dat het bureaublad verschijnt. Op de monitor is echter niets te zien, alleen de aan/uit knop knippert. Maar na zo'n 10 minuten of een kwartier staat ineens het beeld daar zoals het hoort te zijn. Schakel ik de PC nu uit en daarna weer in, is er niets aan de hand, het hele opstartgebeuren is dan vanaf het begin weer op de monitor zichtbaar. Maar heeft hij echter uren uitgestaan dan gaat het opstarten weer fout. Kaart nog eens stevig aangedrukt, stekers idem dito. Helpt niets. Ik denk dus dat de videokaart aan het sneuvelen is. Is dit juist of zie ik nog iets over het hoofd ? Is er misschien *iets*, een programmaatje om dit te kunnen testen ? Zou hier graag een reactie zien :) Alvast bedankt.

maar als hij het daarna wel goed doet, lijkt het me dat het beelscherm pas laat active word.

maar als hij het daarna wel goed doet, lijkt het me dat het beelscherm pas laat active word.

ALS........... !! het beeld er eenmaal is doet hij het gewoon helemaal goed, maakt niet uit hoelang de PC aan staat, en, in de herhaling :), er is ook geen enkel probleem, als je maar niet te lang wacht met opnieuw aanzetten van het geheel. Maar is hij bv. een uur uit geweest, dan krijg je dat verschijnsel weer.
**Pas laat active** is dus wel waar, maar het is pas twee dagen zo.
Op en andere pc ga ik morgen doen. (Lol, had ik natuurlijk meteen moeten doen :) )

Kijk eens in je pc, naar je moederbord.

Controleer eens of er geen ekco's bol/open staan.

Hallo

Vermoedelijk een voedingsprobleem , of minder waarschijnlijk en reeds aangehaald ... defekte motherboard condensatoren.

Peter

Aanvulling: ik had nog een oude VGA beelbuis monitor. Aangesloten op VGA plug van PC. Meteen beeld, maar op het tegelijk aangesloten LCD scherm duurt het 20 minuten. Conclusie: 1. of de LCD monitor is sneuvelende of het desbetreffende verzorgingsgedeelte op de video kaart is kaduuk. Morgen met de LCD naar een andere PC........... Juist?

Hallo

De aap komt uit de mouw .

Ik (iedereen ??) ging er van uit dat het niet nader vermelde scherm getest was op een andere p.c. ...

Mits er melding was van "defekte p.c/videokaart" was het alsook logisch om er van uit te gaan , dat een aangesloten scherm onder spanning bleef , mits je de "defekte" p.c aan het testen was ....

Blijkbaar (kan niet anders) , werd ook een op deze p.c. aangesloten scherm alsook volledig spanningsloos gezet ... "maar op het tegelijk aangesloten LCD scherm duurt het 20 minu...."

Indien deze info korrekt blijkt te zijn , is de enige logische konklusie die je uit deze info kunt halen ....

Defekte condensatoren in het voedingscircuit van het "merkloze" t.f.t. scherm ...

Mits het reeds 20 min duurt alvorens je uiteindelijk beeld hebt , is dit "defekt "zeker niet van gisteren , maar reeds ettelijke maanden aanwezig.

Verder werken met het betrokken scherm zonder de defekte condensatoren te vervangen , zal de uiteindelijke opstarttijd slechts doen toenemen , met een uiteindelijk defintief sneuvelen van dit scherm.

Meestal zijn het slechts enkele condensatoren die defekt zijn ....

Hoeveel men hiervoor durft aan te rekenen in een officieel herstelpunt ??? zoek dus een lokale elektronikamateur , of een lokale t.v. hersteller ...

Jammer genoeg .... geen vermelding merk/typenr/ouderdom van het betrokken t.f.t. scherm.

" Morgen met de LCD naar een andere PC........... Juist? " ---> zeker doen !!!

Hou het betrokken t.f.t. scherm ook zo koud mogelijk alvorens deze op te starten ---> indien er de bovenvermelde mogelijke problemen aanwezig zijn , zullen deze zeker aanwezig zijn !!!

Peter

Laatst bewerkt:
@Robjees: vandaag uiteindelijk gedaan. Kon niet eerder. Was eigenlijk ook zo logisch.
@Backmonkey123: dacht ik ook eerst maar vergat de monitor zelf.
@VDK_P: [even off-topic:) ik moest er even aan wennen hoe jullie het woordje *mits* gebruiken]
Het is dus een TFT scherm: Samsung SyncMaster 931BW, 5 jaar oud.
Ok, op die andere PC aangesloten gaf dezelfde reactie: pas na zo'n 20 minuten staat het scherm plotsklaps op het scherm. Ben geen elektronica hobbyist en laten repareren wordt te duur, ik denk dat ik maar voor een nieuwe ga. Ben trouwens verbaasd dat de doorsnee monitor zelden een DVI aansluiting heeft. Merendeel (nog) steeds VGA. Ik dacht dat DVI de voorkeur zou hebben ?

Laatst bewerkt:
Hallo

Voor de volledigheid van dit verhaal , en mensen die wel iemand kennen die handig is ...

Te controleren condensatoren :

Dit zou aanwezig moeten zijn.

1 x 100µF 450V C101 (deze sneuvelen zelden of nooit)

3x 470µF 25V 105°C merk JH C31, C202, C201

1x 1000µF 16V 105°C merk JH C205

2x 330µF 25V 105°C merk JH C203, C206

1x 1µF 50V 105°C JH C204

Totale kostprijs onderdelen ruim gerekend en zonder dit op te zoeken +/- 15 €

Servicemanual hier te vinden :

http://www.givemefile.net/smanuals/monitors/samsung/file/37458.html

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan