Aldi PC (MOBO: MS-7091 v1.2) start niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Decosta

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2008
Hallo allemaal,

Een vriendin heeft mij gevraagd eens naar haar pc te kijken omdat deze niet meer start. Nu heeft die pc een tijdje bij mij gestaan en vanmorgen ben ik er maar eens aan begonnen. Eerst maar eens opgestart en tot mijn verbazing ging dat gewoon goed. Echter, nog tijdens het opstarten (Windows draaide al en de systray liep al aardig vol met de nodige icoontjes) liep hij ineens vast en toen was het afgelopen. Ik kon alleen nog maar resetten en vanaf dat moment wilde hij niet meer starten, zelfs het bios werd niet eens gehaald. Nu wil het toeval dat ik zelf exact dezelfde pc heb dus ik kon alle onderdelen testen in mijn eigen pc. Dat heb ik gedaan met het geheugen, de grafische kaart, de voeding en de schijven. Werkt allemaal. Tussen de koeling en de CPU nieuwe koelpasta gedaan, moederbord ontladen, mbv een jumper op het moederbord het bios geschoond (cmos clear), helpt allemaal niets. Alles afgekoppeld, dus alleen maar de voeding en de grafische kaart aangesloten, weer niets. Zelfs het bios wordt niet getoond, alleen een klein knipperend wit streepje.

Normaliter zou ik het nu opgeven en de conclusie trekken dat het moederbord defect is, maar wat me dwars zit is dat hij toch wel heel eventjes lijkt te werken als hij een hele tijd heeft uitgestaan. Dat was bij die vriendin ook al zo; 's ochtends deed hij het even en dan ineens hield hij ermee op. Lijkt me dat zo'n bord het óf wel, óf niet doet en niet zo heel af en toe. Daarom dacht ik aan een hitte probleem met de CPU, maar ook het opnieuw aanbrengen van koelpasta bood geen resultaat. Overigens heb ik die CPU niet in mijn eigen systeem getest omdat ik geen koelpasta meer heb en er bovendien ook niet zoveel voor voel om in mijn eigen systeem elke keer aan die pootjes van het koelblok te rommelen want die zijn erg kwetsbaar.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn of anderszins ideeën wat ik nog zou kunnen proberen?

Met vriendelijke groet,
Dennis

euhm eventjes een vraagje, het klink als ik dit zo hoor als een vaag probleem, bij vage problemen moet ik altijd denken aan het moederbord (of koeling) jij zegt dat je nieuwe koelpasta geplaatst hebt, ik neem aan een dunne laag, dus ga ik er vanuit dat er iets met het moederbord is.

zou jij evenjts kunnen controleren of allle condensatoren nog goed zijn? dwz niet gebolt

Medion al gebeld??
Ze geven zo ie zo 3 jaar garantie op de computer en in het begin gaven ze ook nog levenslang op het moederbord en de voeding.
Zo heb ik eens een nieuw moederbord gekregen van ze voor een 4 1/2 jaar oude medion .
Om welke type computer gaat het hier ?

euhm eventjes een vraagje, het klink als ik dit zo hoor als een vaag probleem, bij vage problemen moet ik altijd denken aan het moederbord (of koeling) jij zegt dat je nieuwe koelpasta geplaatst hebt, ik neem aan een dunne laag, dus ga ik er vanuit dat er iets met het moederbord is.

zou jij evenjts kunnen controleren of allle condensatoren nog goed zijn? dwz niet gebolt

Inderdaad nieuwe pasta aangebracht en in een dunne laag over de hele processor uitgestreken. Voor wat betreft de condensatoren, die heb ik bekeken en ik kan er niets geks aan zien. D.w.z. ze hebben geen rare kleuren (door oververhitting of zo) en ik kan zo ook niks geks aan de vorm zien, maar ik moet wel zeggen dat ik op dat gebied ook niet erg thuis ben. Ikzelf dacht eigenlijk ook wel aan het moederbord, maar vraag me af waarom hij het dan af en toe tóch doet. Zou dat iets met de sporen kunnen zijn of zo? Dat er ergens een heel klein breukje zit dat de geleiding onderbreekt, maar af en toe toch "pakt"? Zou zoiets überhaupt kunnen?

Laatst bewerkt:
[
Medion al gebeld??
Ze geven zo ie zo 3 jaar garantie op de computer en in het begin gaven ze ook nog levenslang op het moederbord en de voeding.
Zo heb ik eens een nieuw moederbord gekregen van ze voor een 4 1/2 jaar oude medion .
Om welke type computer gaat het hier ?

De sticker achterop de pc zegt het volgende:

Modell: PC MT 7
Type: MED MT 346

Voor zover ik weet is Medion niet gebeld hierover. Zou dat zin hebben? Hij is nu zo'n 4 jaar oud. Bovendien weet ik natuurlijk ook niet of het aan het moederbord ligt. De voeding is het in elk geval niet; als ik die op mijn systeem aansluit werkt dat gewoon. Andersom, mijn voeding op dit bord, werkt weer niet.

Hallo Decosta
Heb precies hetzelfde probleem. Omdat we een half jaar verder zijn hoop ik dat jij de oplossing hebt. Kun je dat even met mij delen?

Hallo Decosta
Heb precies hetzelfde probleem. Omdat we een half jaar verder zijn hoop ik dat jij de oplossing hebt. Kun je dat even met mij delen?

Helaas heb ik het niet kunnen oplossen. Die vriendin is er mee naar een pc-zaak gegaan en daar zouden ze in eerste instantie het moederbord vervangen. Met een weekje zou 'ie dan klaar zijn, maar na een paar dagen belden ze met de mededeling dat ook de CPU stuk was en dat die ook moest worden vervangen. Dat moederbord kon echter weer niet met het "oude" geheugen overweg dus ook dat moest vervangen worden. Uiteindelijk kon ze hem weer meenemen na ruim 140 Euro te hebben betaald.

Ze heeft hem toen weer bij mij gebracht want er moest nog een schijf in en hij moest natuurlijk weer opnieuw ingericht worden, maar dat had geen haast want ze had inmiddels al een andere pc (ook weer Aldi) gekocht dus deze zou naar de kinderen gaan. Daardoor heeft het enkele weken geduurd voordat ik ermee aan de slag ging en zag ik dus pas laat dat het nieuwe moederbord nauwelijks voorzieningen had voor de extra's die op de pc zaten (zo kon ik bijv. de scart niet aansluiten en de multicard-reader ook niet, het moederbord had simpelweg die aansluitingen niet en de kabeltjes hingen gewoon in het wildeweg in de kast). Verder hadden ze het "oude" geheugen ook niet meegegeven terwijl daar verder niets mis mee was.

Al met al dus niet vlekkeloos verlopen, maar hij doet het wel weer en die kinderen zijn er blij mee. Achteraf gezien had ik misschien beter zelf naar die pc-zaak kunnen gaan, maar ja... achteraf.

Maar goed, hier kun je natuurlijk niet zoveel mee. Mijn advies zou, na deze ervaring, toch zijn zelf proberen te achterhalen wat er mis is door één voor één de onderdelen te vervangen en te kijken of er iets verandert. Wellicht dat je er zo achterkomt.

Groetjes, Decosta

Bedankt Decosta,

Inderdaad, hier kom ik niet verder mee. Mocht ik ooit nog achter de oplossing komen dan laat ik het je weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan