• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

alfabetiserren cijfers en letters

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ropw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Laat eens in je voorbeeld zien, hoe de reeks gesorteerd dient te worden (wat is de uitkomst).

Om tekst en getallen te sorteren heb je een extra kolom nodig.

In B1
Code:
=CODE(LEFT(A1;1))&TEXT(--IF(N(A1);A1;RIGHT(A1;LEN(A1)-1));"000000")
Meerdere varianten zijn natuurlijk denkbaar. En is geheel gebaseerd op het voorbeeldbestand.

Bijlagen

VenA bedankt,
die extra kolom is duidelijk en ik had al met een soortgelijke formule (zonder succes) gespeeld,
maar het resulteert bij mij in #NAAM?. Mogelijk dat de originele lijst (retteketet2) meer duidelijkheid schept?

dank je VenA, ik zag niet zo gauw dat je ook het bestandje had aangepast. De meeste items laten zich nu wel goed alfabetiseren. Bij een aantal nog de melding #WAARDE!. Ik blijf nog even puzzelen. Bedenk ook als iemand een vraag voorlegt in dit forum, er al vele puzzel uurtjes aan zijn vooraf gegaan. Je bedoelt het goed, dat weet ik. bedankt

Als er vele vele puzzel uurtjes aan vooraf gegaan zijn dan kan je dat ook tonen door formules in het bestand te plaatsen die niet de gewenste uitkomst geven. Bijna alle helpers hier gebruiken hulpcellen om het uiteindelijk tot 1 formule te maken.....

In je oorspronkelijke vraag had je als voorbeeld:
A2
A3
ks15
kw2

Dat sorteert niet lekker omdat hoofdletters andere codes hebben dan kleine letters. Of maakt dat niet uit?

probeer eens:

Code:
=BASE(SMALL(DECIMAL($A$1:$A$331;36);ROW());36)

Multi-cell CSE vanwege row()

zie bestandje

edit: a10 komt vanwege lengte nu (nog) niet na a9

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dank je sylvester-ponte. VBA is geen probleem, maar heb inmiddels toch wat hernummerd. Dus b.v. ks4 werd ks04 en het werkt al veel beter. Moet nog horen of mijn klant er ook mee akkoord kan gaan.
mvrgr

Wat is de rationale een reeks op te zetten die niet eenvoudig gesorteerd kan worden met de eis die reeks te kunnen sorteren ?

Een opbouw van 2 letters en 5 cijfers ( AA00000, AA00001, AA00002) , waarbij 5 cijfers altijd links opgevuld worden met nullen lijkt me niet zo'n klus.

Ook hier geldt: 'structuring precedes coding'.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan