Algehele malaise

Status
Niet open voor verdere reacties.

nip91

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2006
Hallo iedereen,

Kort wat informatie over mijn PC: Heb hem ongeveer 3 jaar geleden gekocht, heeft het altijd perfect gedaan. Zeer goede koeling (5 fans in de case, videokaart fans etc niet meegerekend), temps kwamen nauwelijks boven de 40 graden uit van zowel de CPU als GPU.

Specs:

Moederbord: MSI P45 Neo-F
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate 64-bit
PSU: Be Quiet Straight Power 500W
CPU: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9550 @ 2.83GHz
GPU: Nvidia Geforce GTX275 van Asus
RAM: Kingston ValueRAM 4 GB ( 2 x 2 GB ) DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz
HD: Seagate Barracuda 7200.12 - 500 GB

Maar nu heb ik sinds een paar dagen erge last van wat problemen. Het begon vorige week met het updaten van mijn Nvidia drivers naar 280.26. Ik had opeens lagere FPS bij games, van 50-60 naar 20-30 en wel lager. Ook schokte het beeld vaak, tijdens simpelweg internetbrowser gebruik crashte hij soms (TDR error?).

Op internet gezocht of er meer mensen met problemen waren met de nieuwste driver en inderdaad hij werkt niet echt goed (fan stopt soms helemaal met draaien) met de GTX 200-series. Nvidia weet ervan en komt met een fix (duurt lang). Dus ik dacht ok ik installeer weer een oudere versie driver. Dat loste het probleem echter niet op.

Daarna tijdens het spelen van een game sloot mijn computer zich af, wat mij meteen deed vermoeden naar overheating. En inderdaad terwijl ik een 3D applicatie afspeel zoals games dan schieten de temps opeens razendsnel omhoog. Ook het spelen van de games is ronduit ruk, kan niks meer op Ultra/Max graphics settings zetten want dat trekt hij opeens niet meer. Temps van GPU gingen boven de 80 en die CPU bijna naar de 70!! (Max Q9550 temperature is volgens Intel 72 graden). Ik schrik me dood en sluit gauw het spel af. Tijdens het browsen gaat het allemaal prima. GPU temperatuur is terwijl ik dit typ 42 graden en CPU gemiddeld 36 graden. Alsnog best hoog voor "idle". :(

Wat ik geprobeerd heb: Al het stof opruimen (was er nauwelijks) in mijn case en fans wat hoger zetten, maar dat helpt gewoon niet. Het lijkt alsof m'n CPU en GPU tijdens 3D applicaties als een gek voor 300% gaat draaien en rekenen terwijl ik 2 weken geleden nog de meeste spellen op High kon spelen zonder problemen. :confused:

Screenshot van Speedfan 4.44: http://imageshack.us/photo/my-images/20/speedfanss.png/

Kan iemand mij alsjeblieft helpen? Ik baal als een stekker want ik heb altijd goed gezorgd voor mijn PC en hij is tip top in orde. Maar nu gaat het opeens fout. Kan het misschien aan mijn lage 500W voeding liggen? Of is het toch simpelweg mijn koeling? Wat ik niet snap want het is altijd zo enorm koel geweest in mijn case. En het weer nu is ook niet bepaald warm... Hij heeft het prima gedaan toen het buiten 30 graden was. Toch die driver dan?

Laatste oplossing zie ik nog in formatteren en windows opnieuw installeren of misschien weer terug naar Windows XP. Dan oude nvidia driver installeren. Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groeten,
Nip

Je kunt met een drivercleaner eerst proberen de oude drivers volledig te verwijderen, mocht het daar aan liggen. Kijk ook eens in je BIOS of deze waarden overeenkomen met wat je eigen BIOS er van vind. Kijk dan ook eens naar je voltages, want als dat plaatje correct is zijn je voltages echt slecht.

Je kunt ook eens MSI afterburner downloaden. Dat zou normaal gesproken ook prima moeten werken met je huidige kaart. Als dat werkt even tijdelijk je fanspeed op 100% locken en even een stresstestje draaien

Heb je links voor mij van die twee programma´s? Ik google maar ik krijg een hoop troep en eerder drivers dan driver cleaners. Dank je wel.

Dank je wel! Zat trouwens net niet op mijn eigen pc, nu wel. M'n pc startte in 3 keer op. Eerste 2 keer ging alles aan waaronder en fans en meteen weer uit. Pas de derde keer atartte hij door. Pc startte zich trouwens zelf weer op. Toch een kapotte voeding? :( This is bad... Real bad...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan