digithing
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 12 mrt 2008
- Berichten
- 3
Ik ben java aan het leren, heb een vak aan de unief,
(morgen examen maar vrees dat ik daar niet klaar voor ga zijn)
Ik wil graag begrijpen hoe ik een programma schrijf, men heeft mij verteld dat de beste manier om dat te leren is door iets te schrijven dat je echt interesseert.
Nu ben ik grafisch aangelegd(en ook visueel ingesteld) dus dacht ik dus iets grafisch te ontwerpen.
Mijn idee was om te beginnen met een voorstelling van een aquarium, eerst als stilstaand beeld, later als bewegend, en nog later de vormgeving bijwerken (met bijvoorbeeld transparantie, mooiere vissen, interactie, etc)
De bedoeling is dus dat ik kan leren hoe dat berichten verzenden en zo werkt, want theoretisch schijnt het er niet in te geraken.
Om te beginnen stel ik de vis als ovaal voor (om het wat te vereenvoudigen, als dat werkt kan ik voort)
Het hele concept opbouwen is voor mij al redelijk moeilijk en ook daar maak ik allicht fouten, dus ik beschrijf (sorry voor mijn slechte vocabulaire wat java betreft, maar ik studeer in het frans en ken dus niet alle termen in het nederlands)
Ik vertrek met een class MijnFrame die het hele aquarium bevat,
daarin creër ik een object aqua, van de class Aquarium (extends Canvas)
Dat Aquarium bevat alle elementen die in het water komen, zoals vissen en waterplanten,
de achtergrondkleur van het Aquarium is blauw.
De vissen en waterplanten zijn onderdelen van de abstracte class Waterleven (die wel wat overbodig is misschien maar ik moet proberen om van alles wat te hebben),
en hebben methodes 'paint' en een constructor die de kleur en de grootte van elk soort vis bepalen, (later komen daar dan ook beweeg-methodes bij en zo)
Is dat zo al een beetje een goed vertrekidee ?
Ik schrijf nu in een tweede bericht wat ik daar tot nu toe van gemaakt krijg...
(maar je mag al commentaar geven op het conceptuele gedeelte, let wel, ik ben een beginner...)
(morgen examen maar vrees dat ik daar niet klaar voor ga zijn)
Ik wil graag begrijpen hoe ik een programma schrijf, men heeft mij verteld dat de beste manier om dat te leren is door iets te schrijven dat je echt interesseert.
Nu ben ik grafisch aangelegd(en ook visueel ingesteld) dus dacht ik dus iets grafisch te ontwerpen.
Mijn idee was om te beginnen met een voorstelling van een aquarium, eerst als stilstaand beeld, later als bewegend, en nog later de vormgeving bijwerken (met bijvoorbeeld transparantie, mooiere vissen, interactie, etc)
De bedoeling is dus dat ik kan leren hoe dat berichten verzenden en zo werkt, want theoretisch schijnt het er niet in te geraken.
Om te beginnen stel ik de vis als ovaal voor (om het wat te vereenvoudigen, als dat werkt kan ik voort)
Het hele concept opbouwen is voor mij al redelijk moeilijk en ook daar maak ik allicht fouten, dus ik beschrijf (sorry voor mijn slechte vocabulaire wat java betreft, maar ik studeer in het frans en ken dus niet alle termen in het nederlands)
Ik vertrek met een class MijnFrame die het hele aquarium bevat,
daarin creër ik een object aqua, van de class Aquarium (extends Canvas)
Dat Aquarium bevat alle elementen die in het water komen, zoals vissen en waterplanten,
de achtergrondkleur van het Aquarium is blauw.
De vissen en waterplanten zijn onderdelen van de abstracte class Waterleven (die wel wat overbodig is misschien maar ik moet proberen om van alles wat te hebben),
en hebben methodes 'paint' en een constructor die de kleur en de grootte van elk soort vis bepalen, (later komen daar dan ook beweeg-methodes bij en zo)
Is dat zo al een beetje een goed vertrekidee ?
Ik schrijf nu in een tweede bericht wat ik daar tot nu toe van gemaakt krijg...
(maar je mag al commentaar geven op het conceptuele gedeelte, let wel, ik ben een beginner...)