• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alle cellen tellen waarvan de uitkomst groter is

Status
Niet open voor verdere reacties.

WV1701

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2013
Beste allemaal,

Jullie hebben mij voorheen bijzonder goed geholpen en hoop dat jullie dit weer kunnen. Ik zit met het volgende: ik wil een analyse maken van data, die als volgt moet zijn:
- In kolom X staan percentages, die groter dan of kleiner dan percentages in kolom Y zijn.
- Ik wil graag alle cellen met een waarde tellen in kolom X die, in dit geval, groter zijn dan de waarde in kolom Y.

Ik heb het geprobeerd met =AANTAL.ALS('GROEP 3 (DL 0-10)'!J8:J9;"<"&'GROEP 3 (DL 0-10)'!G8:G9), maar hier kom ik uit op 1, terwijl er eigenlijk '2' uit zou moeten komen.

Voor de volledigheid heb ik het bestand bijgevoegd.

VRAAG 2:
Ik wil ditzelfde doen, maar dan op basis van zowel groter dan als kleiner dan. Oftewel: de cellen tellen die hoger zijn dan de gegevens in kolom X, maar lager zijn dan de gegevens in kolom Z.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,

WVBekijk bijlage Overzicht 1.xlsx

Wat jij doet is een telling op de gehele kolom.
Met onderstaande vergelijk je cel op cel.
Code:
=SOMPRODUCT((J8:J13<G8:G13)*(G8:G13>0))

Je tweede vraag is mij niet duidelijk, daar er geen gegevens zijn in de betreffende kolommen.

Bekijk bijlage Overzicht 1.xlsxBeste HSV,

Bedankt voor je reactie. Jouw formule werkt uitstekend, maar telt niet de waarden die hoger zijn dan, maar die lager zijn dan. Dat komt mooi uit, want die had ik óók nodig. Maar ik heb nu nog twee zaken die ik wil uitrekenen, en ik zal je even de context proberen te schetsen. Hopelijk kun/wil je nog een keer helpen.

In het eerste tabblad staan drie kolommen, X, Y en Z (in het rood). In kolom X staan resultaten:
- Deze kunnen onder het minimum vallen (kolom Y): ik wil graag weten hoeveel eronder vallen (deze formule heb je me al gegeven)
- Deze kunnen boven het maximum vallen (kolom Z): ik wil graag weten hoeveel erboven vallen (in kolom X zijn deze waarden automatisch blauw opgemaakt). Heb je hier ook een formule voor?
- Deze kunnen ook tussen boven het minimum (Kolom Y), maar onder het maximum vallen (Kolom Z). Deze zijn automatisch groen opgemaakt. Heb je hier een formule voor?

Uiteraard heb ik geprobeerd jouw formule aan te passen, want ik vermoed dat het nuances zijn, maar het is me helaas nog niet gelukt.

Heel veel dank alvast!

PS: de analyse die ik wil maken staat op het tabblad GROEPSANALYSE.
Bekijk bijlage Overzicht 1.xlsx

Ik begrijp er helaas niets van.
Kolommen hebben van zichzelf al een letter, "A t/m XFD" in Excel 2007 en hoger.
Nu zet jij in een cel de letters "X ,Y, Z", en het oog moet mij er toevallig op vallen dat je die waarschijnlijk bedoeld.
Als je die al bedoeld kloppen de kleuren niet (of ik ben ineens kleurenblind geworden).
De cellen die blauw gemaakt zijn staan in kolom L, maar daar staat weer geen "X" in.

Ook zie ik nergens de gegeven formule terug in je bestand, zodat ik kan zien waar jij nu de somproduct van neemt.
Erg verwarrend dus, en hoop voor je dat iemand anders het wel begrijpt.

HSV, helaas heb ik niet goed duidelijk kunnen maken wat ik bedoelde. Bedankt in elk geval voor je moeite.

@Sylvester, ik ben er gisteravond uitgekomen, ook hartelijk dank! Ik zet het probleem op opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan