Alle kleuren van de regenboog op mijn scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

JulienKraakman

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2009
Dag,

Ik heb sinds gisteren een probleem met mijn laptop. Het is een HP Pavilion dv9000 met een GeForce 8400m GS. Er staat Nvidia software op, watvoor software weet ik niet precies. Elke keer als ik mijn laptop opstart krijg ik alle kleuren van de regenboog flitsend op mijn beeldscherm te zien. Ik dus de hele laptop opnieuw geinstalleerd nadat ik er echt geen andere oplossing voor kon vinden, (windows vista trouwens) nadat ik ook een backup van al mijn bestanden heb gemaakt op een andere pc. Doet het probleem zich net weer voor. Vanmorgen helemaal geen problemen gehad, even de stad in, en bij terugkomst doet mijn laptop het weer, alle kleuren van de regenboog.

Ik heb het dus sinds gisteren al gehad maar dan terwijl ik gewoon in windows zat, dan word mijn beeldscherm ineens helemaal zwart en dat duurt dan eventjes, dan krijg ik windows weer te zien en een wolkje rechtsonder: "Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld" met een kruis bij de melding. Ik heb ook gehad dat hij vanuit windows alle kleuren van de regenboog over mijn scherm flitste en dan moest ik hem el handmatig uitzetten en opnieuw opstarten.

Het probleem doet zich trouwens voor sinds ik er een camera op heb aangesloten en filmpjes op mijn computer heb gezet. Vervolgens bewerken met Adobe Premiere Pro en dan exporteren als filmbestand (dan moet hij gaan encoderen e.d.). Bij het encoderen was het de eerste keer dacht ik, dat het beeldscherm zwart werd.

Ik kan me voorstellen dat er iets met de driver is gebeurd daardoor of met de nvidia software, maar bij het opnieuw installeren van vista zou dit het probleem toch moeten oplossen? Vista heb ik trouwens wel opnieuw geinstalleerd via een "Recovery Partitie" die HP meeleverde op de harde schijf.

Alle hulp is welkom!!!:thumb:

Kan aan diverse dingen liggen.
Daar je een echte Nvidiachip (8400GMS) op de kaart hebt zitten raad ik je de volgende stappen aan:

- laptop aanzetten en vanaf moment 0 op F8 drukken
- start vervolgens op in de veilige modus (de meest kale die je kunt kiezen uit de diverse opties)
- ga naar configuratiescherm, kies apparaatbeheer en ga naar de videokaart
- klik rechts en kies voor "installatie ongedaan maken"

Windows adviseert waarschijnlijk om opnieuw op te starten. Doe dit nog NIET.

Ga naar de verkenner en zoek op C of in de map Program Files de map van Nvidia en verwijder de gehele map. Verwijder álles van Nvidia wat je ziet / tegenkomt.

Start nu de laptop opnieuw op en laat Vista zijn gang gaan. De kaart wordt opnieuw geïnstalleerd. Ga tot slot naar Windows update en laat zoeken naar updates. (Windows update moet wél zodanig staan ingesteld dat er óók naar software van derden wordt gezocht.)

Laat Windows eventuele nieuw gevonden Nvidia software installeren.

Je probleem zou nu opgelost moeten zijn.

Hoi Pasja,

Bedankt voor de snelle reactie! Toevallig heb ik deze oplossing, al dan wel half, net zelf gevonden.

Ik heb tot nu toe de laptop in veilige modus met netwerkmogelijkheden opgestart, NVidia driver verwijderd via apparaatbeheer (ben niet wezen zoeken op vaste schijven naar Nvidia verder) en daarna opnieuw opgestart in gewone modus en windows installeerd zelf een of andere standaard VGA driver.

Ik neem aan dat ik hier echter weinig mee kan? Ik wil gewoon graag dat mijn videokaart functioneert naar behoren en dat ik er ook af en toe een spelletje mee kan spelen. In ieder geval kan ik de resolutie nu wel naar 1440x900 instellen (zoals voorheen).

Ik heb voorheen de voorgaande stappen ook al ondernomen, maar dan heb ik de drivers van nvidia gedownload voor de 8400M GS en geinstalleerd in veilige modus. Toen boekte ik geen resultaat want hij bleef hetzelfde doen. De standaard drivers van Nvidia veroorzaken het probleem dus, maar voorheen heb ik nooit problemen gehad (heb de laptop nu een jaar lang zonder problemen).

Ik ga nu de windows update uitvoeren die jij me aanraadt! Nogmaals bedankt en nogmaals alle hulp en uitleg over wat dit zou kunnen zijn is welkom! :thumb:

Update:
Tijdens de windows update kreeg ik nog een probleemmelding. Hier de details daarvan. Ik heb daarvoor een rapport naar Microsoft gestuurd maar verder geen oplossing gevonden.

Windows update heeft trouwens gewoon weer dezelfde driver gevonden als die ik had gedownload. Althans, er staat gewoon weer "Nvidia Geforce 8400M GS"
Hier een screenshot van de melding:

Beeldschermfout.jpg

Update:
De windows update heeft niet uitgehaald. Ik heb weer hetzelfde probleem ervaren. Weer heb ik de laptop in veilige modus opgestart en de Nvidia driver gedeïnstalleerd en daarna gewoon opgestart met de standaard VGA driver. In principe werkt dat allemaal prima, gewoon mijn resolutie waaraan ik gewend ben (1440x900). Maar ik kan me niet voorstellen dat ik met de standaard VGA driver ooit nog een spelletje kan spelen, of misschien zelfs niet met sommige adobe applicatie werken? (Nog niet getest).

Hier dan maar eens leuke screenshot van mijn beeldscherm als ik mijn laptop opstart met de Nvidia driver:

Beeldscherm.jpg

Alle hulp is welkom!

Laatst bewerkt:
Ja, ik weet het echt 100% zeker. Windows update heeft die driver ook zelf geinstalleerd. En toen ik hem zelf had gedownload is het ook fout gegaan.

Ik denk trouwens toch dat ik morgen naar Dynabyte terugga. De garantie die ik heb meegekregen van Dynabyte is al verlopen (was maar 1 jaar), maar ik heb nu gelezen dat dynabyte verplicht is producten binnen 2 jaar te repareren. Ik denk ook dat het echt hardware-matig is, dus misschien moeten ze maar een nieuwe videochip op mijn moederbordje solderen, krijg ik misschien wel een betere :D. Ik laat dit topic nog even open, misschien dat er nog een andere oplossing langskomt hier.

Bedankt in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan