• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alle kleuren van Opvulkleur in kolommen plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Excel 7. Onder opvulkleur staan 7 rijen en 10 kolommen met kleuren. Deze wil ik alle in kolommen zetten. Per kolom één kleur. 70 totaal. Kan handmatig, maar is er ook een lijst met coördinaten die je als formule in de cel kunt gebruiken? Kijken of daar dan systeem in zit.

Excel kent ruim 16 miljoen opvulkleuren om precies te zijn 256^3 . Deze kleuren worden samengesteld uit de kleren Rood, Groen en Blauw ook wel RGB genoemd. De waarden lopen van 0 t/m 255. Dus van RGB(0,0,0) t/m RGB(255,255,255) Wat je er verder mee wilt is mij niet duidelijk.

Al zijn er ook tien miljard. Ik heb het over 70 kleuren. Deze staan onder Opvulkleur. Echter men moet weer bovenaan een aparte rij Themakleuren en onderaan Standaardkleuren maken. Zet de kleuren normaal op volgorde volgens coördinaten! Nu moet je weer gaan gokken waar de kleur precies past.

Bekijk bijlage Vergelijking kleuren.xlsx

Nee er is geen lijst met coordinaten die in formules gebruikt kunnen worden, formules kleuren geen cellen..

Voor vba zit er wel enige logica in.. met Themecolor en TindAndShade. maar je bent denk sneller met het kleurschema handmatig overnemen dan met vba te gaan klooien.

maar je bent denk sneller met het kleurschema handmatig overnemen
Dat heb ik ook gedaan, zie voorbeeldbestand, echter er staan ook Themakleuren en Standaardkleuren in de 'Opvul'box. Deze wijken behoorlijk af van de overige 50 schakeringen.

Kun je dan als je alle kleuren (70) allemaal in één rij hebt staan die rij "alfabetiseren" op kleur? Dan is het opgelost.

Laatst bewerkt:
Met deze routine zet je in rij 3 van je voorbeeld document het index nummer van de kleuren in rij 2.
Heb je daar wat aan?
Code:
Sub KleurIndexNnummers()
    For Each cl In Range("B2:BL2")
        Cells(3, cl.Column) = cl.Interior.ColorIndex [COLOR="#008000"]'Wijzig ColorIndex in Color om het longword te krijgen i.p.v. het index nummer.[/COLOR]
    Next cl
End Sub

Laatst bewerkt:
Oké, bedankt. Ik ga dat bewaren en ga dat nog wel eens uitproberen. Voorlopig heb ik er genoeg van. De hele dag heeft het tegen gezeten en is verder niemand hier (thuis) die een poot uitsteekt.

Ik heb toch ook even zitten spelen met sorteren. Alleen thema sorteren is niet helemaal goed gegaan door dat tint van -1 tot 1 kan lopen. maar verder geeft het wel aan wat de mogelijkheden tot sorteren zijn.

maar anders dan dat heb ik diverse functies gemaakt die enige vorm van kleur id kan tonen, ThemaIndex Thematint vormen samen ene kleur, Kleurnr dit is een oplopend nr van 0 tot 16miljoen voor alle mogelijke kleuren (256^3), de Indexkleur wat de oude methode was voor Excel tm 2003 met codes van 1 tot en met 56 voor alle toen beschikbare standaard opvulkleuren in de keuzebox. en tot slot de RGB codes
ze zitten allen in mijn uitwerking op blad 2. Vanwege de lengte van vooral de uitkomst van het kleurnummer heb ik de kleuren in rijen gezet en de kleurcodes in de kolommen erachter.

Er kan op elke kleurcodering gesorteerd worden.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan